R. Spiegelberg nieuwe CEO Customs4trade: “Kost aangifte kan 90% lager”

Nieuws, Mensen
Melanie De Vrieze
20221109-Rupert-Spiegelberg
Rupert Spielberg © Customs4trade

De Brit Rupert Spiegelberg zal zijn twintig jaar ervaring in snelgroeiende bedrijven uit de fintech- en healthtechsector goed kunnen gebruiken als nieuwe CEO van de Mechelse aanbieder van douaneoplossingen Customs4trade. Hij pendelt wekelijks tussen het VK en België.

Rupert Spiegelberg is zich aan het inwerken in de verschillende soorten acroniemen en aangifteformulieren die eigen zijn aan de douane. De nieuwe CEO van Customs4trade is het gewoon om in sterk gereguleerde sectoren te werken. De voorbije twintig jaar leidde hij snelgroeiende SaaS-bedrijven (software as a service) in het Verenigd Koninkrijk (VK), Duitsland en de Verenigde Staten. “De ervaring die ik opdeed in fintech en healthtech breng ik mee. Die sectoren stonden vijftien en tien jaar geleden aan het begin van hun digitale transformatie, telkens binnen een sterk regelgevend kader. Ik werkte altijd in bedrijven met internationale componenten. De douane is ook een complexe sector en van nature internationaal.”

Dat de douane aan het begin van volledige digitalisering staat, is voor hem de reden waarom hij voor Customs4trade koos. “De douane is een interessante sector om processen en workflows te verbeteren en veel kosten uit de sector te halen.”

Automatiseren

CAS, het gecentraliseerde platform van Customs4trade, verbindt alle partijen in het douaneproces en maakt de wettelijke verplichtingen in orde. “Door het douaneproces en de compliance te automatiseren, kunnen bedrijven de douanerechten en de administratiekosten elimineren”, zegt Spiegelberg. “Volgens gegevens van de Wereld Douane Organisatie worden in heel Europa ongeveer zeshonderd miljoen aangiften per jaar gedaan. De industrie is wel sterk afhankelijk van het systeem van brokers, die per aangifte tussen twintig en zeventig euro in rekening brengen. Door te automatiseren, kunnen we de kosten per aangifte met 90% verlagen. En het gaat niet alleen om kosten, maar ook om naleving, controle, snelheid en efficiëntie.”

Migratie systemen

Spiegelberg ziet voor volgend jaar enkele belangrijke uitdagingen. “Op technologisch gebied worden nieuwe douaneplatforms gelanceerd. Het VK stapte eind september over van CHIEF naar CDS, voor de import. Het was een groot project om al onze klanten op tijd live te krijgen voor die lancering. De volgende fase gaat in maart van start en dan zullen ook de Belgische en Nederlandse douane hun systemen upgraden. Veel bedrijven denken, met de macro-economische druk in het achterhoofd, na over hoe ze geld kunnen besparen, processen rationaliseren en de efficiëntie verbeteren. Het komt erop aan om die transformatie te begeleiden en onze klanten te helpen om dat zo eenvoudig mogelijk te doen.”

Londen

Spiegelberg woont in Londen, maar verdeelt zijn tijd tussen België en het VK. “Ongeveer drie dagen per week zal ik in België zijn, op kantoor of op bezoek bij klanten. Met de Eurostar is het maar twee uur rijden. Het duurt soms langer om vanuit Londen naar Manchester te reizen. Mijn grootste probleem is dat ik mijn prachtige hond niet kan meenemen op de trein.”

R. Spiegelberg nieuwe CEO Customs4trade: “Kost aangifte kan 90% lager” – Flows

R. Spiegelberg nieuwe CEO Customs4trade: “Kost aangifte kan 90% lager”

Nieuws, Mensen
Melanie De Vrieze
20221109-Rupert-Spiegelberg
Rupert Spielberg © Customs4trade

De Brit Rupert Spiegelberg zal zijn twintig jaar ervaring in snelgroeiende bedrijven uit de fintech- en healthtechsector goed kunnen gebruiken als nieuwe CEO van de Mechelse aanbieder van douaneoplossingen Customs4trade. Hij pendelt wekelijks tussen het VK en België.

Rupert Spiegelberg is zich aan het inwerken in de verschillende soorten acroniemen en aangifteformulieren die eigen zijn aan de douane. De nieuwe CEO van Customs4trade is het gewoon om in sterk gereguleerde sectoren te werken. De voorbije twintig jaar leidde hij snelgroeiende SaaS-bedrijven (software as a service) in het Verenigd Koninkrijk (VK), Duitsland en de Verenigde Staten. “De ervaring die ik opdeed in fintech en healthtech breng ik mee. Die sectoren stonden vijftien en tien jaar geleden aan het begin van hun digitale transformatie, telkens binnen een sterk regelgevend kader. Ik werkte altijd in bedrijven met internationale componenten. De douane is ook een complexe sector en van nature internationaal.”

Dat de douane aan het begin van volledige digitalisering staat, is voor hem de reden waarom hij voor Customs4trade koos. “De douane is een interessante sector om processen en workflows te verbeteren en veel kosten uit de sector te halen.”

Automatiseren

CAS, het gecentraliseerde platform van Customs4trade, verbindt alle partijen in het douaneproces en maakt de wettelijke verplichtingen in orde. “Door het douaneproces en de compliance te automatiseren, kunnen bedrijven de douanerechten en de administratiekosten elimineren”, zegt Spiegelberg. “Volgens gegevens van de Wereld Douane Organisatie worden in heel Europa ongeveer zeshonderd miljoen aangiften per jaar gedaan. De industrie is wel sterk afhankelijk van het systeem van brokers, die per aangifte tussen twintig en zeventig euro in rekening brengen. Door te automatiseren, kunnen we de kosten per aangifte met 90% verlagen. En het gaat niet alleen om kosten, maar ook om naleving, controle, snelheid en efficiëntie.”

Migratie systemen

Spiegelberg ziet voor volgend jaar enkele belangrijke uitdagingen. “Op technologisch gebied worden nieuwe douaneplatforms gelanceerd. Het VK stapte eind september over van CHIEF naar CDS, voor de import. Het was een groot project om al onze klanten op tijd live te krijgen voor die lancering. De volgende fase gaat in maart van start en dan zullen ook de Belgische en Nederlandse douane hun systemen upgraden. Veel bedrijven denken, met de macro-economische druk in het achterhoofd, na over hoe ze geld kunnen besparen, processen rationaliseren en de efficiëntie verbeteren. Het komt erop aan om die transformatie te begeleiden en onze klanten te helpen om dat zo eenvoudig mogelijk te doen.”

Londen

Spiegelberg woont in Londen, maar verdeelt zijn tijd tussen België en het VK. “Ongeveer drie dagen per week zal ik in België zijn, op kantoor of op bezoek bij klanten. Met de Eurostar is het maar twee uur rijden. Het duurt soms langer om vanuit Londen naar Manchester te reizen. Mijn grootste probleem is dat ik mijn prachtige hond niet kan meenemen op de trein.”