(Nieuwjaarsreeks) Daan Schalck (North Sea Port)

Interview, Mensen
Te gast
20220526 MAG Daan Schalck
Daan Schalck © North Sea Port

Rond de jaarwissel brengt Flows traditiegetrouw een reeks ‘nieuwjaarsbrieven’. De auteurs overschouwen het voorbije en komende jaar door te antwoorden op vijf vragen. Daan Schalck, CEO van North Sea Port, blikt vandaag voor ons terug op het voorbije jaar, en vooruit naar het nieuwe.

1. Wat was dé gebeurtenis van 2022 en waarom?

De gebeurtenis van het jaar is voor mij – en waarschijnlijk voor velen – de oorlog in Oekraïne. Die oorlog heeft voor ons ook een echt gezicht gekregen. We hebben als North Sea Port een samenwerking met de haven van Mikolaëv. Samen met een aantal collega’s zijn we daar verschillende keren op bezoek geweest. Nu is er sporadisch contact via sociale media. De havencollega’s in Oekraïne zijn nu werkloos of soldaat. Als je er een gezicht kan opplakken, komt oorlog plots heel dichtbij.

Het is voor mij ook het einde van de illusie dat economie in een globale wereld niet of nauwelijks nog onderhevig is aan geopolitiek. Economische relaties met Rusland, China en vele andere landen worden opnieuw politiek tegen het licht gehouden. Participaties van bedrijven uit die landen in Europese havens worden helemaal anders beoordeeld dan tien jaar geleden.

2. Welk bedrijf heeft het meest indruk gemaakt en waarom?

Hier is het altijd moeilijk om een naam te noemen, ik zie vele bedrijven die met een duidelijke strategie groeiambities en scherpe klimaat- en duurzaamheidsambities combineren. Toch ga ik dit jaar voor Volvo Trucks. Dit bedrijf heeft een scherpe strategie op elektrificatie en andere duurzame brandstoffen bij de ontwikkeling van nieuwe trucks.

Daarnaast is er erg veel aandacht voor de omgeving en het klimaatneutraal maken van alle logistieke flows. Als ik denk aan andere namen die ik zou kunnen noemen, valt het mij wel op dat bijna al die bedrijven hun hoofdkwartier hebben in Zweden, Denemarken, Noorwegen en Finland. Blijkbaar zit het in Noord-Europa toch erg in het DNA om radicale strategische keuzes te maken en tegelijkertijd klimaatambities te omarmen.

3. Wat is de meest vervelende trend van de voorbije jaren en waarom?

De meest vervelende trend voor mij is het telkens veranderen van vele regels die impact hebben op het investeringsklimaat. Als we inzake energie, klimaat en circulariteit een echte omslag in de maatschappij willen, zal het noodzakelijk zijn dat producterkenning, groene stroomcertificaten en alle regelgeving die nodig is om die op gang te brengen, stabiel is. Vandaag is de trend het omgekeerde: het duurt langer om regelgeving te hebben, dan om innovatieve technieken te ontwikkelen. Eens er regelgeving is, bestaat de neiging om er heel snel aan te morrelen.

4. Wie is de man/vrouw van 2022 en waarom?

Voor mij is dat – bij wijze van eerbetoon – Claire Tillekaerts, tot de zomer van 2022 de CEO van FIT. Straffe madam die zakendoen kan combineren met een sterk ethisch kompas. Met een duidelijke mening over diversiteit. Het bedrijfsleven heeft nood aan mensen die ook iets vinden over ethiek, over democratie, over vrede. Claire is zo iemand. Ik heb veel van haar geleerd.

5. Op welk voornemen mogen wij u afrekenen in 2023?

Ik word dit jaar 60. De tijd van dure eden en beloftes ligt een beetje achter mij. Ik wil vooral mezelf blijven en mijn organisatie verder vormgeven om vooral te denken in functie van onze klanten en niet in functie van onszelf.

Hier bundelen we alle bijdragen voor de Nieuwjaarsreeks.

U krijgt ook de nieuwjaarswensen van onze partner Motrac.  

(Nieuwjaarsreeks) Daan Schalck (North Sea Port) – Flows

(Nieuwjaarsreeks) Daan Schalck (North Sea Port)

Interview, Mensen
Te gast
20220526 MAG Daan Schalck
Daan Schalck © North Sea Port

Rond de jaarwissel brengt Flows traditiegetrouw een reeks ‘nieuwjaarsbrieven’. De auteurs overschouwen het voorbije en komende jaar door te antwoorden op vijf vragen. Daan Schalck, CEO van North Sea Port, blikt vandaag voor ons terug op het voorbije jaar, en vooruit naar het nieuwe.

1. Wat was dé gebeurtenis van 2022 en waarom?

De gebeurtenis van het jaar is voor mij – en waarschijnlijk voor velen – de oorlog in Oekraïne. Die oorlog heeft voor ons ook een echt gezicht gekregen. We hebben als North Sea Port een samenwerking met de haven van Mikolaëv. Samen met een aantal collega’s zijn we daar verschillende keren op bezoek geweest. Nu is er sporadisch contact via sociale media. De havencollega’s in Oekraïne zijn nu werkloos of soldaat. Als je er een gezicht kan opplakken, komt oorlog plots heel dichtbij.

Het is voor mij ook het einde van de illusie dat economie in een globale wereld niet of nauwelijks nog onderhevig is aan geopolitiek. Economische relaties met Rusland, China en vele andere landen worden opnieuw politiek tegen het licht gehouden. Participaties van bedrijven uit die landen in Europese havens worden helemaal anders beoordeeld dan tien jaar geleden.

2. Welk bedrijf heeft het meest indruk gemaakt en waarom?

Hier is het altijd moeilijk om een naam te noemen, ik zie vele bedrijven die met een duidelijke strategie groeiambities en scherpe klimaat- en duurzaamheidsambities combineren. Toch ga ik dit jaar voor Volvo Trucks. Dit bedrijf heeft een scherpe strategie op elektrificatie en andere duurzame brandstoffen bij de ontwikkeling van nieuwe trucks.

Daarnaast is er erg veel aandacht voor de omgeving en het klimaatneutraal maken van alle logistieke flows. Als ik denk aan andere namen die ik zou kunnen noemen, valt het mij wel op dat bijna al die bedrijven hun hoofdkwartier hebben in Zweden, Denemarken, Noorwegen en Finland. Blijkbaar zit het in Noord-Europa toch erg in het DNA om radicale strategische keuzes te maken en tegelijkertijd klimaatambities te omarmen.

3. Wat is de meest vervelende trend van de voorbije jaren en waarom?

De meest vervelende trend voor mij is het telkens veranderen van vele regels die impact hebben op het investeringsklimaat. Als we inzake energie, klimaat en circulariteit een echte omslag in de maatschappij willen, zal het noodzakelijk zijn dat producterkenning, groene stroomcertificaten en alle regelgeving die nodig is om die op gang te brengen, stabiel is. Vandaag is de trend het omgekeerde: het duurt langer om regelgeving te hebben, dan om innovatieve technieken te ontwikkelen. Eens er regelgeving is, bestaat de neiging om er heel snel aan te morrelen.

4. Wie is de man/vrouw van 2022 en waarom?

Voor mij is dat – bij wijze van eerbetoon – Claire Tillekaerts, tot de zomer van 2022 de CEO van FIT. Straffe madam die zakendoen kan combineren met een sterk ethisch kompas. Met een duidelijke mening over diversiteit. Het bedrijfsleven heeft nood aan mensen die ook iets vinden over ethiek, over democratie, over vrede. Claire is zo iemand. Ik heb veel van haar geleerd.

5. Op welk voornemen mogen wij u afrekenen in 2023?

Ik word dit jaar 60. De tijd van dure eden en beloftes ligt een beetje achter mij. Ik wil vooral mezelf blijven en mijn organisatie verder vormgeven om vooral te denken in functie van onze klanten en niet in functie van onszelf.

Hier bundelen we alle bijdragen voor de Nieuwjaarsreeks.

U krijgt ook de nieuwjaarswensen van onze partner Motrac.