Maurice Kaak ontrafelt geheimen historische binnenschepen in boek

Nieuws, Mensen
Yannick De Spiegeleir
Maurice Kaak en gedeputeerde An Vervliet
Maurice Kaak en gedeputeerde An Vervliet © School voor Scheepsmodelbouw

Om te voorkomen dat waardevolle kennis over historische binnenschepen verloren gaat, heeft kenner Maurice Kaak (89) er een boek over gepubliceerd. Kaak is verbonden aan de School voor Scheepsmodelbouw in het Oost-Vlaamse Baasrode.

In ‘Binnenschepen en werkboten zoals ze waren’ bespreekt Kaak niet minder dan 92 verschillende binnenschepen en werkboten die van eind achttiende eeuw tot begin 20e eeuw in Vlaanderen en Nederland op rivieren te zien waren. Naast een historische en technische toelichting is van elk schip een gedetailleerde tekening in het boek opgenomen. Ook al die tekeningen zijn van de hand van Kaak. Voor het werk kreeg Kaak de steun van de Provincie Oost-Vlaanderen (rechts op de foto naast Maurice Kaak: Oost-Vlaams gedeputeerde An Vervliet).

Kaak is een kenner van oude binnenschepen en werkboten die vroeger op de Schelde en andere rivieren voeren. “Ook op de Scheepswerven in Baasrode werden die gebouwd”, zegt hij. “Maar de kennis van de verschillende scheepstypes is ondertussen zeldzaam geworden. Om te verhinderen dat de informatie over al die boten verloren zou gaan, besloot ik er een boek aan te wijden.”

Leergierig

Dat de man met kennis van zaken kan schrijven, heeft te maken met zijn vroegere loopbaan. Kaak is een van de laatst overgebleven bouwers van houten schepen in Vlaanderen. Als veertienjarige zette hij zijn eerste stappen in het leerproces op de werf van Edgard Feyaerts, gevestigd in de Tweemontstraat in Deurne. Meestergast Jules Poschet ontfermde zich over de jonge, leergierige knaap en bracht hem de eerste begrippen bij over de houten scheepsbouw.
“Al heel jong belandde ik op de scheepswerf Poschet in Merksem”, vertelt hij. “Ik leerde er het ambacht van scheepstimmerman en werd specialist in tekenen van lijnen-, constructie- en zeilplannen en doorsneden van schepen. Die kennis komt nu als auteur nog goed van pas. Ik bezocht er ook werven en musea in Vlaanderen, Nederland en Frans-Vlaanderen voor.

Laatste modelschip

Dit jaar is Kaak, op 89-jarige leeftijd, gestopt met lesgeven aan de School voor Scheepsmodelbouw in Baasrode. In januari wordt hij 90 jaar. Hij rijdt nog elke maandag naar de Clinge, net over de Nederlandse grens. “Samen met een andere modelbouwer bouwen we een schokker. Het is het laatste schip dat ik wil afwerken”, aldus Kaak.

Het boek ‘‘Binnenschepen en werkboten zoals ze waren’ is te verkrijgen op de provinciale erfgoedsite Scheepswerven Baasrode, aan de Sint-Ursmarusstraat in Baasrode. Bestellen kan ook via 052 33 35 00 of scheepswervenbaasrode@oost-vlaanderen.be. De publicatie van 191 bladzijden kost 25 euro.

Maurice Kaak ontrafelt geheimen historische binnenschepen in boek – Flows

Maurice Kaak ontrafelt geheimen historische binnenschepen in boek

Nieuws, Mensen
Yannick De Spiegeleir
Maurice Kaak en gedeputeerde An Vervliet
Maurice Kaak en gedeputeerde An Vervliet © School voor Scheepsmodelbouw

Om te voorkomen dat waardevolle kennis over historische binnenschepen verloren gaat, heeft kenner Maurice Kaak (89) er een boek over gepubliceerd. Kaak is verbonden aan de School voor Scheepsmodelbouw in het Oost-Vlaamse Baasrode.

In ‘Binnenschepen en werkboten zoals ze waren’ bespreekt Kaak niet minder dan 92 verschillende binnenschepen en werkboten die van eind achttiende eeuw tot begin 20e eeuw in Vlaanderen en Nederland op rivieren te zien waren. Naast een historische en technische toelichting is van elk schip een gedetailleerde tekening in het boek opgenomen. Ook al die tekeningen zijn van de hand van Kaak. Voor het werk kreeg Kaak de steun van de Provincie Oost-Vlaanderen (rechts op de foto naast Maurice Kaak: Oost-Vlaams gedeputeerde An Vervliet).

Kaak is een kenner van oude binnenschepen en werkboten die vroeger op de Schelde en andere rivieren voeren. “Ook op de Scheepswerven in Baasrode werden die gebouwd”, zegt hij. “Maar de kennis van de verschillende scheepstypes is ondertussen zeldzaam geworden. Om te verhinderen dat de informatie over al die boten verloren zou gaan, besloot ik er een boek aan te wijden.”

Leergierig

Dat de man met kennis van zaken kan schrijven, heeft te maken met zijn vroegere loopbaan. Kaak is een van de laatst overgebleven bouwers van houten schepen in Vlaanderen. Als veertienjarige zette hij zijn eerste stappen in het leerproces op de werf van Edgard Feyaerts, gevestigd in de Tweemontstraat in Deurne. Meestergast Jules Poschet ontfermde zich over de jonge, leergierige knaap en bracht hem de eerste begrippen bij over de houten scheepsbouw.
“Al heel jong belandde ik op de scheepswerf Poschet in Merksem”, vertelt hij. “Ik leerde er het ambacht van scheepstimmerman en werd specialist in tekenen van lijnen-, constructie- en zeilplannen en doorsneden van schepen. Die kennis komt nu als auteur nog goed van pas. Ik bezocht er ook werven en musea in Vlaanderen, Nederland en Frans-Vlaanderen voor.

Laatste modelschip

Dit jaar is Kaak, op 89-jarige leeftijd, gestopt met lesgeven aan de School voor Scheepsmodelbouw in Baasrode. In januari wordt hij 90 jaar. Hij rijdt nog elke maandag naar de Clinge, net over de Nederlandse grens. “Samen met een andere modelbouwer bouwen we een schokker. Het is het laatste schip dat ik wil afwerken”, aldus Kaak.

Het boek ‘‘Binnenschepen en werkboten zoals ze waren’ is te verkrijgen op de provinciale erfgoedsite Scheepswerven Baasrode, aan de Sint-Ursmarusstraat in Baasrode. Bestellen kan ook via 052 33 35 00 of scheepswervenbaasrode@oost-vlaanderen.be. De publicatie van 191 bladzijden kost 25 euro.