Gregory Demartelaere gestart als terminal operations manager DP World

Nieuws, Mensen
Julie Desmet
Gregory Demartelaere
Gregory Demartelaere © DP World

Gregory Demartelaere is sinds begin oktober 2022 aan de slag als terminal operations manager van de Antwerp Gateway-terminal van DP World op linkeroever. Hij neemt de fakkel over van Dirk Van Aerde. “

Gregory Demartelaere volgt Dirk Van Aerde op, die sinds 1 oktober 2022 de functie van ‘head of operations and network’ bij DP World Logistics Europe bekleedt. Demartelaere ging in augustus 2007 bij DP World Antwerp aan de slag als waterside planner en groeide in april 2012 door als terminal operations supervisor. Vandaag is hij actief als terminal operations manager.

Generalist

“Ik ken Dirk al vele jaren en werd destijds als terminal operations supervisor in heel wat projecten betrokken. Een van de kernwaarden van DP World is dat we altijd zullen trachten om onze collega’s zo veel mogelijk te betrekken zodat ook zij kunnen meegroeien met het bedrijf”, vertelt Demartelaere. “Dirk was een geweldige coach en leerde me als ‘OPS (operations)-man’ om de zaken zo breed mogelijk te bekijken. Als generalist weet je heel goed bij wie en waar je moet zijn om problemen aan te pakken.”

Service

Met een helikopterblik houdt Demartelaere dagelijks toezicht op de algemene operaties op de terminal, zowel aan land- als waterzijde. Hij geeft leiding aan een team van zeven terminal operations supervisors, en ook aan het havenkader van DPW. “Om het serviceniveau voor onze klanten te optimaliseren, zetten we volop in op de capaciteitsuitbreiding van 2,8 miljoen teu naar 3,7 miljoen teu. Mijn grootste uitdaging de komende jaren is om die inbreiding mee in goede banen te leiden en continu te blijven focussen op veiligheid en efficiëntie. Binnen OPS stellen we alles in het werk om onze klanten zo min mogelijk iets van de expansie te laten voelen. Belangrijk daarbij is dat we geen vertraging oplopen en dat onze operaties veilig en efficiënt kunnen blijven verlopen.”

Niet meer bomvol

De huidige congestieproblematiek lijkt volgens hem stilaan over te waaien. “De schepen tonen nog niet helemaal de nodige betrouwbaarheid in hun vaarschema. Af en toe zijn er nog piekbelastingen op de terminal. Die proberen we uiteraard zo snel mogelijk weg te werken, maar het is niet meer het geval dat de terminal bomvol zit. In het algemeen zijn de vrachttarieven stevig aan het zakken, net omdat de volumes wegblijven en er te veel tonnage is op de markt.”

Hechte groep

Demartelaere studeerde af binnen de opleiding ‘Logistiek en Supply Chain’ aan de Karel de Grote Hogeschool. Hij startte zijn logistieke carrière in augustus 2005 als freight forwarder bij

Gregory Demartelaere gestart als terminal operations manager DP World – Flows

Gregory Demartelaere gestart als terminal operations manager DP World

Nieuws, Mensen
Julie Desmet
Gregory Demartelaere
Gregory Demartelaere © DP World

Gregory Demartelaere is sinds begin oktober 2022 aan de slag als terminal operations manager van de Antwerp Gateway-terminal van DP World op linkeroever. Hij neemt de fakkel over van Dirk Van Aerde. “

Gregory Demartelaere volgt Dirk Van Aerde op, die sinds 1 oktober 2022 de functie van ‘head of operations and network’ bij DP World Logistics Europe bekleedt. Demartelaere ging in augustus 2007 bij DP World Antwerp aan de slag als waterside planner en groeide in april 2012 door als terminal operations supervisor. Vandaag is hij actief als terminal operations manager.

Generalist

“Ik ken Dirk al vele jaren en werd destijds als terminal operations supervisor in heel wat projecten betrokken. Een van de kernwaarden van DP World is dat we altijd zullen trachten om onze collega’s zo veel mogelijk te betrekken zodat ook zij kunnen meegroeien met het bedrijf”, vertelt Demartelaere. “Dirk was een geweldige coach en leerde me als ‘OPS (operations)-man’ om de zaken zo breed mogelijk te bekijken. Als generalist weet je heel goed bij wie en waar je moet zijn om problemen aan te pakken.”

Service

Met een helikopterblik houdt Demartelaere dagelijks toezicht op de algemene operaties op de terminal, zowel aan land- als waterzijde. Hij geeft leiding aan een team van zeven terminal operations supervisors, en ook aan het havenkader van DPW. “Om het serviceniveau voor onze klanten te optimaliseren, zetten we volop in op de capaciteitsuitbreiding van 2,8 miljoen teu naar 3,7 miljoen teu. Mijn grootste uitdaging de komende jaren is om die inbreiding mee in goede banen te leiden en continu te blijven focussen op veiligheid en efficiëntie. Binnen OPS stellen we alles in het werk om onze klanten zo min mogelijk iets van de expansie te laten voelen. Belangrijk daarbij is dat we geen vertraging oplopen en dat onze operaties veilig en efficiënt kunnen blijven verlopen.”

Niet meer bomvol

De huidige congestieproblematiek lijkt volgens hem stilaan over te waaien. “De schepen tonen nog niet helemaal de nodige betrouwbaarheid in hun vaarschema. Af en toe zijn er nog piekbelastingen op de terminal. Die proberen we uiteraard zo snel mogelijk weg te werken, maar het is niet meer het geval dat de terminal bomvol zit. In het algemeen zijn de vrachttarieven stevig aan het zakken, net omdat de volumes wegblijven en er te veel tonnage is op de markt.”

Hechte groep

Demartelaere studeerde af binnen de opleiding ‘Logistiek en Supply Chain’ aan de Karel de Grote Hogeschool. Hij startte zijn logistieke carrière in augustus 2005 als freight forwarder bij