Gwenny Goossens (transport Schmidt): “Goede chauffeur denkt vooruit”

Interview, Mensen
Bart Meyvis
Gwenny Goossens
Gwenny Goossens © Gwenny Goossens

Gwenny Goossens groeide op in een transportbedrijf en kruipt regelmatig nog zelf achter het stuur waardoor ze zich makkelijk kan verplaatsen in de wereld van de vrachtwagenchauffeur. Sinds september geeft ze les over wegvervoer aan volwassenen.

Hoe bent u in de transportsector verzeild geraakt?

Gwenny Goossens (GG): “Iedereen in onze familie zit in het transport. Mijn man is managing director bij Malenstein Global Logistics. Mijn ouders hadden een transportbedrijf in Aarschot, P&W Goossens. De zaak wordt nu gerund door mijn twee broers. De keuze om logistiek management en expeditie te studeren, lag dus voor de hand. Heb je eens een slechte dag, dan snapt iedereen in onze familie meteen waardoor dat komt. En het is echt een boeiende wereld. Zelf ben ik een manusje-van-alles en kruip ik nog regelmatig zelf achter het stuur van een van onze vrachtwagens om bijvoorbeeld een chassis weg te brengen.”

“Ik werk nu drie jaar bij Schmidt Belgium, een afdeling van Karl Schmidt Spedition, de grootste bulktransporteur van Duitsland. Bij Karl Schmidt Spedition werken 2.500 medewerkers in 49 verschillende Europese kantoren. We hebben een kleine duizend vrachtwagens op de baan en 6.500 eigen containers. In België hebben we drie vestigingen. Zelf werk ik in Wommelgem. In Antwerpen zitten we nog met een vestiging in Haven 550 en inhouse bij INEOS Styrolution op de terreinen van BASF.”

Wat doet u precies bij Karl Schmidt?

GG: “Ik ben transportmanager voor Schmidt Belgium in Wommelgem, de eerste buitenlandse vestiging voor Karl Schmidt, waar ik me ontferm over alles wat te maken heeft met onze chauffeurs. Ik ontferm me onder andere over het team van de transportplanning, over de opleidingen, en ik ben betrokken bij de veiligheid en waak over de kwaliteit. Verder doe ik alle audits en maak ik prijscalculaties. Daarnaast komen er heel wat algemene taken bij.”

Iedereen heeft de mond vol van het grote gebrek aan chauffeurs. Hoe zit dat bij jullie?

GG: “Bij ons zijn alle vrachtwagens bemand. Je moet je chauffeurs echt koesteren en naar waarde schatten, dat is gigantisch belangrijk. Goede sollicitanten moet je meteen beet pakken, niet meer lossen en aan boord helpen. Het beroep komt vaak op een negatieve manier naar buiten. Als iets maar vaak genoeg herhaald wordt, dan geloven de mensen dat uiteindelijk ook. En het is echt een heel mooi beroep, maar het absolute gebrek aan respect en tolerantie maken het voor ons niet makkelijk. In sommige provincies is er echt een boycot tegen vrachtwagens. Door overreglementering mag je bijna nergens meer door.”

“Daarnaast is er ook nog de vergrijzing en te weinig instroom van nieuwe chauffeurs. Dat zijn allemaal zaken die niet bijdragen aan het imago van de vrachtwagenchauffeur. Ook de oorlog in Oekraïne zorgt voor minder beschikbare chauffeurs. Veel Oekraïners zijn opgeroepen om te gaan vechten in hun moederland terwijl hun vrachtwagens hier aan de kant staan. Die moeten we dan weer opnieuw bemannen met chauffeurs die we liever op een andere vrachtwagen hadden gezet.”

Wat maakt van iemand een goede chauffeur?

GG: “Een goede chauffeur moet goesting uitstralen. Die moet bereid zijn om na te denken, vooruit te denken, hij moest opportuniteiten zien en oog hebben voor nauwkeurigheid en veiligheid.”

U bent sinds september ook aan de slag gegaan als zij-instromer bij het provinciaal volwassenonderwijs …

GG: “Klopt, ik ben in september gestart als leerkracht voor de vakken ‘Wegvervoer -incoterms en transportverzekeringen’ bij de opleiding ‘Transport- en logistiek medewerker’ van CVO-Vitant. Ik vond het vroeger zelf heel erg leuk wanneer je van een docent les kreeg die zelf met zijn twee voeten in het veld had gestaan. Je hing dan echt aan de lippen van zo iemand.”

Nu sta ik zelf voor de klas in Hoboken, elke dinsdagavond van 18.30 uur tot 22.00 uur. Die module is al afgelopen en de cursisten zijn gestart met hun stage. De opleiding zelf duurt anderhalf jaar. Omdat ik zelf ook nog met de vrachtwagen op pad ga, kan ik hen perfect uitleggen hoe het er in de praktijk aan toegaat. Waar moeten ze op letten en wat zijn mogelijke valkuilen. We merken dat studenten vaak te weinig praktische kennis hebben. Daarom wilde ik graag mijn steentje bijdragen, want zij zijn de toekomst van de sector.”

Gwenny Goossens (transport Schmidt): “Goede chauffeur denkt vooruit” – Flows

Gwenny Goossens (transport Schmidt): “Goede chauffeur denkt vooruit”

Interview, Mensen
Bart Meyvis
Gwenny Goossens
Gwenny Goossens © Gwenny Goossens

Gwenny Goossens groeide op in een transportbedrijf en kruipt regelmatig nog zelf achter het stuur waardoor ze zich makkelijk kan verplaatsen in de wereld van de vrachtwagenchauffeur. Sinds september geeft ze les over wegvervoer aan volwassenen.

Hoe bent u in de transportsector verzeild geraakt?

Gwenny Goossens (GG): “Iedereen in onze familie zit in het transport. Mijn man is managing director bij Malenstein Global Logistics. Mijn ouders hadden een transportbedrijf in Aarschot, P&W Goossens. De zaak wordt nu gerund door mijn twee broers. De keuze om logistiek management en expeditie te studeren, lag dus voor de hand. Heb je eens een slechte dag, dan snapt iedereen in onze familie meteen waardoor dat komt. En het is echt een boeiende wereld. Zelf ben ik een manusje-van-alles en kruip ik nog regelmatig zelf achter het stuur van een van onze vrachtwagens om bijvoorbeeld een chassis weg te brengen.”

“Ik werk nu drie jaar bij Schmidt Belgium, een afdeling van Karl Schmidt Spedition, de grootste bulktransporteur van Duitsland. Bij Karl Schmidt Spedition werken 2.500 medewerkers in 49 verschillende Europese kantoren. We hebben een kleine duizend vrachtwagens op de baan en 6.500 eigen containers. In België hebben we drie vestigingen. Zelf werk ik in Wommelgem. In Antwerpen zitten we nog met een vestiging in Haven 550 en inhouse bij INEOS Styrolution op de terreinen van BASF.”

Wat doet u precies bij Karl Schmidt?

GG: “Ik ben transportmanager voor Schmidt Belgium in Wommelgem, de eerste buitenlandse vestiging voor Karl Schmidt, waar ik me ontferm over alles wat te maken heeft met onze chauffeurs. Ik ontferm me onder andere over het team van de transportplanning, over de opleidingen, en ik ben betrokken bij de veiligheid en waak over de kwaliteit. Verder doe ik alle audits en maak ik prijscalculaties. Daarnaast komen er heel wat algemene taken bij.”

Iedereen heeft de mond vol van het grote gebrek aan chauffeurs. Hoe zit dat bij jullie?

GG: “Bij ons zijn alle vrachtwagens bemand. Je moet je chauffeurs echt koesteren en naar waarde schatten, dat is gigantisch belangrijk. Goede sollicitanten moet je meteen beet pakken, niet meer lossen en aan boord helpen. Het beroep komt vaak op een negatieve manier naar buiten. Als iets maar vaak genoeg herhaald wordt, dan geloven de mensen dat uiteindelijk ook. En het is echt een heel mooi beroep, maar het absolute gebrek aan respect en tolerantie maken het voor ons niet makkelijk. In sommige provincies is er echt een boycot tegen vrachtwagens. Door overreglementering mag je bijna nergens meer door.”

“Daarnaast is er ook nog de vergrijzing en te weinig instroom van nieuwe chauffeurs. Dat zijn allemaal zaken die niet bijdragen aan het imago van de vrachtwagenchauffeur. Ook de oorlog in Oekraïne zorgt voor minder beschikbare chauffeurs. Veel Oekraïners zijn opgeroepen om te gaan vechten in hun moederland terwijl hun vrachtwagens hier aan de kant staan. Die moeten we dan weer opnieuw bemannen met chauffeurs die we liever op een andere vrachtwagen hadden gezet.”

Wat maakt van iemand een goede chauffeur?

GG: “Een goede chauffeur moet goesting uitstralen. Die moet bereid zijn om na te denken, vooruit te denken, hij moest opportuniteiten zien en oog hebben voor nauwkeurigheid en veiligheid.”

U bent sinds september ook aan de slag gegaan als zij-instromer bij het provinciaal volwassenonderwijs …

GG: “Klopt, ik ben in september gestart als leerkracht voor de vakken ‘Wegvervoer -incoterms en transportverzekeringen’ bij de opleiding ‘Transport- en logistiek medewerker’ van CVO-Vitant. Ik vond het vroeger zelf heel erg leuk wanneer je van een docent les kreeg die zelf met zijn twee voeten in het veld had gestaan. Je hing dan echt aan de lippen van zo iemand.”

Nu sta ik zelf voor de klas in Hoboken, elke dinsdagavond van 18.30 uur tot 22.00 uur. Die module is al afgelopen en de cursisten zijn gestart met hun stage. De opleiding zelf duurt anderhalf jaar. Omdat ik zelf ook nog met de vrachtwagen op pad ga, kan ik hen perfect uitleggen hoe het er in de praktijk aan toegaat. Waar moeten ze op letten en wat zijn mogelijke valkuilen. We merken dat studenten vaak te weinig praktische kennis hebben. Daarom wilde ik graag mijn steentje bijdragen, want zij zijn de toekomst van de sector.”