Stephan Van Laer krijgt topfunctie bij Yusen Logistics (Europe)

Nieuws, Mensen
Philippe Van Dooren
Stephan Van Laer
Stephan Van Laer © Stephan Van Laer

Begin juni startte Stephan Van Laer als Head of Healthcare Industry Vertical bij Yusen Logistics (Europe). Hiervoor ruilde hij een mooie positie in bij CEVA Logistics, die hij nochtans geen jaar eerder aanvaardde.

“Bij CEVA was ik in augustus 2020 begonnen als Global Key Account Manager. Daar vertrok ik niet uit onvrede, integendeel. Samen met het CEVA-team had ik net een eerste grote tender binnen: een groot contract in de ‘ocean freight’ voor CEVA Logistics’ Healthcare Vertical. Wij waren goed bezig en ik dacht dus helemaal niet aan opstappen. Maar ik kreeg van Yusen het aanbod om de strategie in Europa voor de ‘Vertical’ Healthcare verder uit te stippelen en aan te passen. Dat aanbod was te mooi om te weigeren”, zegt Van Laer.

Toch kwam het verzoek van de Japanse groep niet helemaal uit het niets. “Eerlijk gezegd: ik kwam bij Yusen begin 2020 voor die functie al in beeld. Toen hebben ze beslist om iemand intern te benoemen. Die man is jammer genoeg in maart 2021 overleden. Yusen vroeg me dan of ik nog interesse had. Toen  is het ineens zeer snel gegaan”, legt hij uit.

Strategie aan markt aanpassen

In zijn nieuwe functie moet Van Laer de strategie in de Healthcare-sector aanscherpen en meehelpen aan de uitbreiding van het portfolio grote farmaspelers. “Yusen is in Europa voornamelijk in de Benelux en het Verenigd Koninkrijk al een zeer grote speler in de farmasector, sterk in contractlogistiek. Er bestaat al een strategie, maar de farmamarkt evolueert zeer snel. We moeten de strategie continu bijsturen om beter in te spelen op de nieuwe noden van de bedrijven. Zo moeten we oplossingen zoeken voor de uitdagingen in Ocean Freight op het vlak van ruimte en containers. Ook oplossingen met het spoor staan nu meer uitgesproken op de agenda, naast het wegvervoer, waarin onze Pharma ‘super highway’ een grote rol speelt”, vult van Laer aan.

De strategie moet regionaal toegepast worden. Hiervoor werkt hij samen met zo’n zeventien lokale business development managers in alle landen van de Yusen Europe Region.

Portfolio uitbreiden

Een tweede belangrijke taak is het aantrekken van nieuwe klanten. “Enerzijds is het onze taak om de bestaande klanten de nodige aandacht te geven en hen de beste ‘operational excellence’ aan te bieden en anderzijds nieuwe klanten aan te trekken. Nu al hebben wij een mooie portfolio aan global accounts uit de Big Pharma maar we willen meer tenders winnen om dat uit te breiden”, zegt Van Laer nog.

Hij rapporteert aan de Regional Headquarters van Yusen Logistics (Europe) in Nederland. “Ik zal dan ook regelmatig in Amsterdam te vinden zijn, maar ik zal ook veel vanuit onze Pharma-campus in Melsele  werken”, legt hij uit.

Start in financiën

Van Laer heeft vandaag dus een topfunctie in de farmalogistiek. Hij startte zijn carrière nochtans niet in het vervoer of in de logistiek, maar in de financiële sector, met name bij ANHYP (nu AXA). Daar was hij twaalf jaar aan de slag. In 1997 maakte hij de switch naar UPS België, waar hij opklom tot Strategic Account Manager. Zo’n tien jaar later maakte hij de overstap naar Panalpina, waar hij zich ontpopte tot een specialist van de farmasector. Hij werd Global Key Account Manager en zette supplychains op voor talrijke topbedrijven in de farmasector. Na de overname van Panalpina door DSV in 2019 werd hij Global Account Director Healthcare voor de Deense groep, die hij op 31 Juli 2020 verliet om voor CEVA te gaan werken.

Philippe Van Dooren