‘Mr. Drone’ Walter Vanherle (BDO): “Vliegtuigjes met veel potentieel”

Nieuws, Mensen
Michiel Leen
Walter Vanherle (BDO) met Dobby-drone
Walter Vanherle (BDO) met Dobby-drone © Walter Vanherle

Advieskantoor BDO richtte recent een team op dat klanten en aanbieders van dronevluchten samenbrengt. Aan het hoofd van het team staat ‘Mr. Drone’ Walter Vanherle. Hij is al jaren overtuigd van het potentieel van de kleine vliegtuigjes.

Advieskantoor BDO richtte recent een team op voor aanbieders en klanten van dronediensten en -oplossingen. Aanbieders worden bijgestaan bij de uitwerking van hun businesscase, ze krijgen ondersteuning als ze samenwerkingsverbanden realiseren en bij de implementatie en realisatie van hun oplossingen. Eindgebruikers krijgen ondersteuning als ze hun businesscase uitwerken, en mogelijk daarna met projectmanagement en integratiediensten. ‘Mr. Drone’ is Walter Vanherle, de gangmaker van het team. Hij is al jaren overtuigd van het potentieel van de kleine vliegtuigjes. Hij is de eerste om toe te geven dat er behoorlijk wat bij komt kijken.

Droneraces

Een uurtje praten met Walter Vanherle en je wil zelf met een drone aan de slag gaan. Hijzelf heeft doorheen de jaren een kleine collectie opgebouwd, met als recentste aanwinst een ‘kleintje’ van nog geen 220 euro. Daarmee zal hij proberen mee te doen aan de droneraces die de ingenieurs bij DroneMatrix tijdens hun middagpauze organiseren. Walter Vanherle en het team van Dronematrix waren ooit buren in hetzelfde kantorencomplex.

Fascinatie over naar zoon

“Ik ben altijd gefascineerd geweest door ruimtevaart, vliegtuigen en vliegen. Met een drone komt dat een beetje in de buurt”, zegt Walter. “Van opleiding ben ik handelsingenieur met een passie voor data en data analytics. Ook vandaag is dat nog zo met de uitbreiding van automatisering en de inzet van artificiële intelligentie-technieken (AI). Dus beelden omzetten in digitale informatie. Toen de opportuniteit zich voordeed met een project voor Politie en Brandweer van Stad Antwerpen (Drones 4 Antwerp) en met wat wij als bedrijf met die technologie konden doen, heb ik meteen voorgesteld de kar te trekken.”

Het dronevirus gaat ten huize Vanherle van vader op zoon: Walters zoon is in Zürich met dezelfde materie bezig voor een internationaal consultancybedrijf. “Hij was als lucht- en ruimtevaartingenieur eerder sceptisch tegenover het potentieel van dronetechnologiën, maar is intussen helemaal overtuigd. Dat levert geanimeerde gesprekken op aan de virtuele tafel.”

Drone in a box

Het plezier van het vliegen met drones is één ding, maar aan de businesskant ziet Walter meer toekomst in sterk geautomatiseerde of ‘automatische’ en potentieel ‘autonome’ dronetoepassingen: drones die vanuit een ‘garage’ vertrekken om bepaalde waarnemingen te gaan doen, de ‘drone in a box’-toepassingen, bijvoorbeeld ter ondersteuning van snelle interventiediensten bij brand of ernstige ongevallen. Op niet zo lange termijn zullen drones surveillance- en inspectiewerk in lastige en gevaarlijke omstandigheden begeleiden.”

Het BDO-team maakt bedrijven wegwijs in hun mogelijkheden om drones voor hen te laten werken. Vier kernleden maken het droneteam van BDO uit, bijgestaan door collega’s uit verschillende afdelingen van het bedrijf. 

Vrachten, zeeschepen, magazijnen

“In 2027 is de ‘drone service business’ in België zeker goed voor een half miljard euro. En dat is het conservatieve scenario. De focus ligt op wat een drone kan produceren aan data. Denk maar aan het risicoloze gemak van het uitvoeren van fotoinspecties van de wieken van windturbines, de snelheid van het veilig transporteren over kleine en grote afstanden van kleine en grote vrachten, het identificeren van luchtvervuilers in de havens door het snuiven van de uitstoot van de zeeschepen. Ook ‘indoor’ zijn de mogelijkheden intussen aan het groeien zoals de dagelijkse inventarisatie en inspectie van goederen in magazijnen. Het aantal bedrijven op internationale maar ook op nationale schaal, die professioneel met dronediensten en -producten actief zijn, groeit double digit.”

Van lucht- naar dronehaven

Sciencefiction? Het demohuis van ‘Living Tomorrow 2030’ is al voorzien van een dronetaxi-terminal. Ziekenhuizen in de Limburgse regio en Europa voeren vandaag testen voor donororganentransport met dronevluchten over de grenzen van Belgie, Nederland en Duitsland. De waslijst van dronegerelateerde oplossingen die bedrijven momenteel uitproberen en al inzetten, is lang. In Belgie is de haven van Antwerpen intussen een erkende Geo-Zone en bij de eerste Early Adoptor Zones die de structurele inzet van Automatische Drones zal realiseren. “In plaats van een Jumbojet naar Luik te sturen met twee palletten erin, kun je die ook met een stevige drone vervoeren en bezorgen. Zo zouden luchthavens zoals Luik, Deurne, Oostende, Sint-Truiden (met DronePort) potentieel een tweede leven als dronehaven kunnen doormaken.”

Michiel Leen