Technisch trio CSP Zeebrugge met pensioen: “Geen sprake van uitbollen”

Nieuws, Mensen
Roel Jacobus
Paul Monbaliu, Patrick Bentein en Danny Maertens van CSP Zeebrugge
Paul Monbaliu, Patrick Bentein en Danny Maertens van CSP Zeebrugge © RJ

Bij CSP Zeebrugge gingen drie verantwoordelijken van de technische dienst met pensioen. Paul Monbaliu, Patrick Bentein en Danny Maertens verlieten de kranen en motoren die ze sinds de oprichting van de containerterminal installeerden en onderhielden.

De carrières van Paul Monbaliu, Patrick Bentein en Danny Maertens (van links naar rechts op de foto) liepen de afgelopen 15 jaar samen. In 2006 gingen ze als ervaren technici aan de slag op de nieuwe containerterminal van de Deense groep APMT (Maersk) aan het Albert II-dok in Zeebrugge. Vanaf eind 2017 maakten ze de overstap naar de Chinese groep COSCO Shipping Ports mee en ook de naamswijziging in CSP Zeebrugge. Vandaag is het technisch team tot 32 mensen uitgegroeid.

Paul Monbaliu (65) kwam uit de haven. “Ik werkte bij het tijdelijke aannemingsbedrijf Zeebouw Zeebrugge mee aan de grote havenuitbreiding in de jaren ’80. Daarna was ik tien jaar brigadier voor de kranen bij Zeebrugse Behandelingsmaatschappij (ZBM), de kolen- en ertsenterminal aan het Zuidelijk Insteekdok. Vervolgens was ik tien jaar burgermedewerker in het atelier van de Marine. Op de kraandienst van de containerterminal werkte ik eerst als senior technieker en vanaf 2008 als technisch supervisor. Op 1 november 2020 ging ik met pensioen.”

Opbouwen vanaf nul

Zijn collega’s hadden een technische achtergrond buiten de haven. Patrick Bentein (62) uit Blankenberge: “Ik had al gewerkt in Brugge bij treinenbouwer La Brugeoise en Atelier Dumon, dat liften en transportbanden maakt. Vervolgens werkte ik in de industriële bakkerij Lima in Lima (Maldegem), nog bij velen bekend voor zijn Nonkels Natuurbrood. Op de containerterminal was ik tot 1 mei senior technieker in de kraandienst.”

Danny Maertens (64) uit Dudzele: “Ik heb een passie voor motoren en werkte in Brugge bij revisiebedrijf Autox en bij Philips. Vervolgens werkte ik op locatie voor de verhuurder van stroomgroepen Dutry Power uit Roeselare. Ik kwam als eerste in dienst en zag een lege kaai zonder mensen of installaties. Ik dacht: dit is de grootse vergissing van mijn leven. Er kwam gelukkig snel leven in de terminal. Ik werkte de eerste drie jaar in het team van de kranen en stapte dan over naar de garage. Maandag 17 mei was mijn laatste werknacht als senior technieker van het rollend materieel.”

Al doende leren

“In het begin was het voor ons allemaal nieuw. We gingen op studiebezoek in Rotterdam, keken goed naar wat de leveranciers deden en leerden al doende door alles open te gooien. Na verloop van tijd konden we alle pannes snel oplossen”, zegt Paul Monbaliu.

“De levering van de eerste vijf kadekranen op één schip was indrukwekkend. Het waren toen al de grootste kranen ter wereld en vorig jaar zijn ze nóg eens met 12 meter verhoogd tot maar liefst 54 meter werkhoogte. Uiteindelijk stonden er zeven kadekranen en twee spoorkranen op de terminal.”

Beveiligingssysteem gemaakt

“Ons grootste geluk is de sterke aandacht voor veiligheid, waardoor iedereen elke dag behouden weer thuiskwam”, zegt Danny Maertens. “Met zulke grote machines en ladingen moet je altijd voorzichtig omgaan. In onze beginjaren sloeg door een windhoos eens een spoorkraan op hol. Vanuit die ervaring maakten we zelf een beveiligingssysteem. Hier konden we onze passie voor techniek uitleven, dat was plezant werken.”

“Wij merkten ook aan stagiairs en nieuwe rekruten onmiddellijk of ze van nature handig waren. Wie zoals wij al thuis van jongs af aan aan zijn brommer sleutelde, had een streepje voor.”

Technisch actief blijven

Na 2010 verloor Zeebrugge een aantal containerlijnen en liet APMT eind 2017 de concessie over aan COSCO Shipping Ports. “Het was even wennen aan de Chinese cultuur. Maar het belangrijkste was dat CSP Zeebrugge weer vaste diensten met Azië aantrok en dat ook de andere aanlopen toenamen. Het werd weer alle hens aan dek en de activiteiten blijven maar groeien. En wij die dachten van gemakkelijk naar ons pensioen te kunnen uitbollen”, lacht Patrick.

Nu is er tijd om te genieten van familie, reizen en nog een portie techniek. Voor Patrick is dat het modelspoor, voor Paul de fiets en voor Danny zijn BMW GS motorfiets.

Roel Jacobus