Loodsen diepste schip ooit op Schelde: “Klus maakt ons niet nerveus”

Nieuws, Mensen
Michiel Leen
Michel Defer en Alain Delvaux
Michel Defer en Alain Delvaux © Michel Defer en Alain Delvaux

Het containerschip ‘MSC Regulus’ brak met zijn 15,7 meter diepgang een record op de Schelde. De zee- en rivierloodsen die het schip begeleidden bij de opvaart naar Antwerpen, kijken alweer verder.  

Zeeloods Michel Defer (links op foto) en zijn collega Luc Simons namen de ‘MSC Regulus’ onder hun hoede voor het traject tussen het loodsstation Wandelaar en Vlissingen, waar de rivierloodsen het overnemen. “Bij een operatie van die omvang zijn we met zijn tweeën. De eerste loods navigeert en staat de bemanning op de brug bij, de tweede loods doet de communicatie met de landzijde. Bij een primeur als deze is die communicatie intens.”

Sesam, open u

Op een getijdenrivier als de Schelde is er geen tijd te verspillen. “Bij elke boei op de rivier heb je wel een moment van ‘Sesam, open u’”, lacht Michel. “Op een klus als deze kun je je hele expertise als loods inzetten. Je moet super gefocust blijven. Elk schip is anders, het wordt nooit routine.” 

Niet nerveus

De ‘MSC Regulus’ stelt met zijn diepgang van 15,7 meter de records op de Schelde weer wat scherper. Michel is evenwel niet aan zijn proefstuk toe. Zo was hij ook van dienst toen het recordschip ‘Ever Golden’ met zijn diepgang van 15,3 meter voor het eerst naar Antwerpen voer. Ervaring die van pas komt als je weet dat de loodsen pas enkele uren van tevoren weten welk schip ze zullen begeleiden. Zelf blijft Michel er kalm bij. “Alle zeeloodsen van categorie 7 zijn opgeleid om dergelijke klussen te doen. Nerveus maakt dat mij niet. Onze taak is: de kapitein op zijn gemak stellen en begeleiden.”  

Met 23 jaar ervaring als loods en daaraan voorafgaand een carrière in de koopvaardij en de ferrydiensten voor de Belgische kust, heeft Michel een brede expertise om op terug te vallen.  

Interactie

Idem voor zijn collega op de Schelde, rivierloods Alain Delvaux (rechts op foto). Ook op de rivier gaan er twee loodsen mee. Alain focust op de navigatie, zijn collega Hein de Brauwer stuurt de sleepboten aan en neemt de communicatie voor zijn rekening. “De interactie met andere schepen is erg belangrijk. Je verplaatst veel water met zo’n diepgang, en dat heeft invloed op de schepen in de buurt. Je mag ook niet te snel of te dicht bij de oever varen en je dient een kielspeling van 12,5% te behouden.” 

Ook voor Alain gold dat hij niet lang van tevoren wist dat dit recordschip aan hem was toegewezen. “We oefenen wel op dergelijke situaties in de simulator. De schaalvergroting in de scheepvaart is al een tijdje bezig. Toevallig was ik ook van dienst toen enkele jaren geleden de ‘Maersk Evora’ het diepgangrecord voor Antwerpen scherpstelde op 15,5 meter.” 

Op naar 16 meter

Zowel Michel als Alain verwachten dat de diepgang van zestien meter nu snel in het vizier komt. “Schepen met een dergelijke diepgang blijven evenwel uitzonderlijk”, meent Alain. “Het komt er nu op aan om de procedures nog wat te finetunen. Deze keer ging het om een proefvaart. Wanneer een schip van deze omvang zich samen met andere schepen op de rivier bevindt, is het een ander verhaal.”   

Michiel Leen