Vlaamse hogescholen schrijven logistiekhandboek op maat van Vlaanderen

Nieuws, Mensen
Michiel Leen

De auteurs, Sophia Pasbecq, Karen Van Bastelaere, Barbara Dierickx, Myriam Willaert, Joost Hintjens, Steven Hulsmans en Pieter Walbers, zijn geen onbekenden in het Vlaamse logistieke onderwijslandschap. Ze sloegen de handen in elkaar om een nieuw basishandboek logistiek samen te stellen. Dat kunnen de verschillende logistieke opleidingen gebruiken om de studenten een stevige inleiding te geven in het logistieke landschap. AP-docent Joost Hintjens legt de filosofie achter het werk uit. 

Vlaamse toets 

“We kwamen tot de vaststelling dat zowat iedereen in Vlaanderen hetzelfde algemene lesboek gebruikt: ‘Werken met logistiek’ van Vissers en Van Goor. Dat boek, waarvan de eerste editie vijfentwintig jaar geleden verscheen, heeft absoluut zijn verdienste, maar vertrekt vanuit een Nederlandse context. Voorbeelden gaan vaak over grote Nederlandse bedrijven als Unilever en Philips. Ik dacht al langer na over een boek met voorbeelden die meer rekening houden met de context in Vlaanderen. Zo zijn er in ons land nog altijd meer kmo’s in de logistiek actief dan bij de noorderburen.”

Hintjens nam samen met Myriam Willaert de inleiding voor zijn rekening, naast het hoofdstuk productlogistiek en delen van de geschiedenis van de sector. “Maar ook het hoofdstuk retourlogistiek interesseerde me sterk. Met de opkomst van duurzaamheidsdenken en circulaire economie ligt daar een grote uitdaging voor de logistiek van de toekomst.”

Dikke pil 

De uitgeverij Owl Press, een afdeling van Borgerhoff & Lamberigts, bracht de verschillende auteurs bij elkaar en na een jaar werken is het boek af. In principe werken ze nu ook nog aan een extra, verdiepend volume. ‘Van logistieke flow tot supply chain’ is een stevige pil van 340 bladzijden. Ambitieus om in een semester te behandelen, beseft ook Hintjens. ‘Maar er is ook aan het comfort van de studenten die met het handboek aan de slag moeten, gedacht. Zo zitten er heel wat cartoons in verwerkt. Het moeten niet altijd prentjes van containers en schepen zijn.”

Michiel Leen