Sluiting Belgisch luchtruim: gevolgen voor cargo Luik en Brussel

Nieuws, Mensen
Melanie De Vrieze
Luchthaven van Luik
Luchthaven van Luik © Liege Airport

De sluiting van het Belgische luchtruim voor Russische vliegtuigen kan leiden tot economische werkloosheid bij Liege Airport, waar twee Russische cargomaatschappijen actief zijn. Brussels Airport verwacht eerder beperkte gevolgen.

Ursula von der Leyen maakte zondag 27 februari bekend dat de Europese Unie het luchtruim voor Russische vliegtuigen sluit. Die sluiting kan gevolgen hebben voor Liege Airport. “Dit zal niet alleen gevolgen hebben voor de goederenstroom, maar ook voor de werknemers die goederen laden en lossen. Economische werkloosheid is niet uitgesloten”, zo meldde woordvoerder Christian Delcourt aan Belga.   

Op Liege Airport zijn twee Russische cargomaatschappijen actief: Atran met drie tot zes vluchten per week en AirBridgeCargo, dat elf vluchten per week uitvoert. Volgens Delcourt verwerkt de luchthaven 86.000 ton in opdracht van AirBridgeCargo, goed voor zo’n 6% van het totale volume van 1,4 miljoen ton.

Zondagmiddag zijn nog vluchten van Atran en AirBridgeCArgo vanop de luchthaven van Luik vertrokken. Russische luchtvaartmaatschappijen hebben 24 uur om hun vliegtuigen naar huis te brengen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Sluiting Belgisch luchtruim: gevolgen voor cargo Luik en Brussel – Flows

Sluiting Belgisch luchtruim: gevolgen voor cargo Luik en Brussel

Nieuws, Mensen
Melanie De Vrieze
Luchthaven van Luik
Luchthaven van Luik © Liege Airport

De sluiting van het Belgische luchtruim voor Russische vliegtuigen kan leiden tot economische werkloosheid bij Liege Airport, waar twee Russische cargomaatschappijen actief zijn. Brussels Airport verwacht eerder beperkte gevolgen.

Ursula von der Leyen maakte zondag 27 februari bekend dat de Europese Unie het luchtruim voor Russische vliegtuigen sluit. Die sluiting kan gevolgen hebben voor Liege Airport. “Dit zal niet alleen gevolgen hebben voor de goederenstroom, maar ook voor de werknemers die goederen laden en lossen. Economische werkloosheid is niet uitgesloten”, zo meldde woordvoerder Christian Delcourt aan Belga.   

Op Liege Airport zijn twee Russische cargomaatschappijen actief: Atran met drie tot zes vluchten per week en AirBridgeCargo, dat elf vluchten per week uitvoert. Volgens Delcourt verwerkt de luchthaven 86.000 ton in opdracht van AirBridgeCargo, goed voor zo’n 6% van het totale volume van 1,4 miljoen ton.

Zondagmiddag zijn nog vluchten van Atran en AirBridgeCArgo vanop de luchthaven van Luik vertrokken. Russische luchtvaartmaatschappijen hebben 24 uur om hun vliegtuigen naar huis te brengen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login