Machinebouwer Vigan verscheept voor het eerst kraan vanuit Oostende

Nieuws, Mensen
Roel Jacobus
Laden bulkmachine Vigan in Haven Oostende
Laden bulkmachine Vigan in Haven Oostende © Port Oostende

Machinebouwer Vigan uit Nijvel verscheept vanuit Haven Oostende een zuigkraan voor bulkgoederen van 155 ton naar Kopenhagen. Meestal worden zulke installaties ter plaatse geassembleerd, maar deze keer gebeurde dat op de zwaarlastterminal.

De voorbije weken rees vanop afstand de indruk dat Haven Oostende zich met een nieuwe havenkraan had versterkt (de blauwe kraan midden op de foto). In werkelijkheid gaat het om een 155 ton zware losmachine die bestemd is voor een elektriciteitscentrale in Kopenhagen. Het toestel zal er pellets uit bulkschepen zuigen.

De constructie werd vervaardigd door Vigan uit Nijvel, dat machines voor het behandelen van droge bulkgoederen (hoofdzakelijk granen) ontwerp en produceert. Tot het gamma behoren pneumatische mobiele machines en graanpompen, pneumatische losinstallaties en mechanische laadinstallaties voor zee- en binnenschepen voor alle tonnages tot en met post-Panamax. Het bedrijf is wereldwijd actief en realiseert ook complete projecten van haventerminals met faciliteiten voor laden, lossen, opslag en verpakking. Vigan maakt deel uit van textielmachinebouwer Van de Wiele Group uit Kortrijk.

In één stuk

“Meestal versturen we de onderdelen – een twintigtal per jaar naar alle uithoeken van de wereld – en bouwen we de installatie ter plekke op. Maar deze keer zochten we een plaats om de machine in zijn geheel te versturen”, verduidelijkte projectingenieur Sebastien Arend aan de regionale zender Focus-WTV. “We zijn sinds februari aan het werk in Haven Oostende. Op de zwaarlastterminal was plaats om dit project gemakkelijk en efficiënt te assembleren.”

De zuigmachine heeft een debiet van 600 ton per uur. “Daarmee kunnen we in vijf dagen 30.000 vrachtwagens vullen”, zegt Arend. Het gevaarte word vandaag woensdag 26 april aan boord van het Nederlandse generalcargoschip ‘Eendracht’ gezet. De lading zou vrijdag aankomen in Kopenhagen, waar met de houtpellets elektriciteit opgewekt zal worden.

De operatie werd in goede banen geleid door Manora Logistics uit Antwerpen, gespecialiseerd in het transport van zware stukken.

Machinebouwer Vigan verscheept voor het eerst kraan vanuit Oostende – Flows

Machinebouwer Vigan verscheept voor het eerst kraan vanuit Oostende

Nieuws, Mensen
Roel Jacobus
Laden bulkmachine Vigan in Haven Oostende
Laden bulkmachine Vigan in Haven Oostende © Port Oostende

Machinebouwer Vigan uit Nijvel verscheept vanuit Haven Oostende een zuigkraan voor bulkgoederen van 155 ton naar Kopenhagen. Meestal worden zulke installaties ter plaatse geassembleerd, maar deze keer gebeurde dat op de zwaarlastterminal.

De voorbije weken rees vanop afstand de indruk dat Haven Oostende zich met een nieuwe havenkraan had versterkt (de blauwe kraan midden op de foto). In werkelijkheid gaat het om een 155 ton zware losmachine die bestemd is voor een elektriciteitscentrale in Kopenhagen. Het toestel zal er pellets uit bulkschepen zuigen.

De constructie werd vervaardigd door Vigan uit Nijvel, dat machines voor het behandelen van droge bulkgoederen (hoofdzakelijk granen) ontwerp en produceert. Tot het gamma behoren pneumatische mobiele machines en graanpompen, pneumatische losinstallaties en mechanische laadinstallaties voor zee- en binnenschepen voor alle tonnages tot en met post-Panamax. Het bedrijf is wereldwijd actief en realiseert ook complete projecten van haventerminals met faciliteiten voor laden, lossen, opslag en verpakking. Vigan maakt deel uit van textielmachinebouwer Van de Wiele Group uit Kortrijk.

In één stuk

“Meestal versturen we de onderdelen – een twintigtal per jaar naar alle uithoeken van de wereld – en bouwen we de installatie ter plekke op. Maar deze keer zochten we een plaats om de machine in zijn geheel te versturen”, verduidelijkte projectingenieur Sebastien Arend aan de regionale zender Focus-WTV. “We zijn sinds februari aan het werk in Haven Oostende. Op de zwaarlastterminal was plaats om dit project gemakkelijk en efficiënt te assembleren.”

De zuigmachine heeft een debiet van 600 ton per uur. “Daarmee kunnen we in vijf dagen 30.000 vrachtwagens vullen”, zegt Arend. Het gevaarte word vandaag woensdag 26 april aan boord van het Nederlandse generalcargoschip ‘Eendracht’ gezet. De lading zou vrijdag aankomen in Kopenhagen, waar met de houtpellets elektriciteit opgewekt zal worden.

De operatie werd in goede banen geleid door Manora Logistics uit Antwerpen, gespecialiseerd in het transport van zware stukken.