Sector wil vrachtvervoer per trein verdubbelen tegen 2030

Nieuws, Mensen
Koen Dejaeger
Het transport van voertuigen per spoor via de lijn Antwerpen-Gent.
Het transport van voertuigen per spoor via de lijn Antwerpen-Gent. © ProMedia

Het Gebruikerscomité voor het spoorvrachtvervoer, een comité dat een aantal stakeholders uit de vracht- en de logistieke sector samenbrengt, is dinsdag 24 januari in Brussel boven de doopvont gehouden. De organisatie heeft als doel om het goederenvervoer per spoor tegen 2030 te verdubbelen, zo meldt Belga.

Het Gebruikerscomité voor het spoorvrachtvervoer bestaat uit onder andere verladers en vervoerders, spoornetbeheerder Infrabel, potentiële spoorwegklanten, terminals en de federale overheid. Het comité heeft een actieplan uitgewerkt en zal adviezen uitbrengen over de aangewezen strategische en industriële beslissingen. De leden van het comité, dat dinsdag in Brussel het levenslicht zag, komen twee keer per jaar bijeen.

De doelstelling voor een verdubbeling van het goederenvervoer per spoor tegen 2030 is in een actieplan gegoten. “Door tegen 2030 het aandeel van het goederenvervoer per spoor te verdubbelen, kunnen 11 miljoen vrachtwagenritten per jaar vermeden worden. Dat betekent dertigduizend vrachtwagens per dag minder op onze wegen”, stelt drijvende kracht achter het actieplan minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo).

Slechte staat

Het actieplan goederenvervoer per spoor zelf werd eerder al voorgesteld. Zo is het de bedoeling om tegen 2030 alle snelheidsbeperkingen op het spoornet, die te wijten zijn aan de slechte staat van de sporen, weg te werken. Ook moet het mogelijk zijn om langere vrachttreinen (tot 740 meter) de klok rond door België te laten rijden. De maximale lengte bedraagt vandaag meestal 600 meter. Voor de operatoren van vrachtvervoer op het spoor moet het eenvoudiger worden om rijpaden aan te vragen. Ook het Antwerpse “rangeerterrein”, beter bekend als de zogenoemde ’trieerheuvel’, wordt opengesteld voor alle exploitanten aan één transparant tarief.

“Het goederenplan van de minister moet de spoorvrachtsector toelaten om te transformeren, zijn prestaties te verbeteren en de sector aantrekkelijker te maken”, aldus Pieter Timmermans, de gedelegeerd bestuurder van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), via persagentschap Belga.

Spoornetbeheerder Infrabel speelt een grote rol in het realiseren van de actiepunten. Benoît Gilson, de CEO van Infrabel, wees erop dat de nodige middelen zijn voorzien in het performantiecontract, het 10-jarige beheerscontract met de regering, en het investeringsplan. “Er zijn al langer veel goede intenties en ambities, nu is het tijd voor de realisatie”, aldus Gilson. Hij verwees onder meer naar geplande investeringen in de havens van Antwerpen-Brugge, North Sea Port en Brussel, en voor een derde en een vierde spoor tussen Gent en Zeebrugge, wat belangrijk is voor de haven van Zeebrugge.

Voorwaarden

Paul Hegge, vertegenwoordiger van het Belgian Rail Freight Forum dat de spoorgoederenvervoerders verenigt, toonde zich tevreden met het plan, maar plaatste wel enkele voorwaarden bij de uitvoering ervan. Zo hekelde hij een tekort aan steun voor de vervoerders. “Zij moeten bijvoorbeeld het veiligheidssysteem ETCS installeren, maar dat kost 20% van de totale prijs van een locomotief”, aldus Hegge. “Zonder overheidssteun zullen de operatoren die kostprijs moeten doorrekenen aan de klanten, waardoor die dreigen toch weer voor wegtransport te kiezen.”

Een opmerkelijk idee werd gelanceerd door Bernard Gustin, de CEO van Lineas, de grootste vrachtspoormaatschappij van het land. Hij is pleitbezorger van een autonome instantie voor het goederenvervoer per spoor, met de benoeming van een speciale commissaris. Die zou als eerste prioriteit het beheer van de verkeersstromen in de havens hebben. “Een soort van skeyes (de luchtverkeersleider in België, red.) voor het goederenvervoer per spoor, naar het model van wat in de luchtvaartsector bestaat”, aldus Bernard Gustin, die voorheen aan de slag was bij luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines.

Sector wil vrachtvervoer per trein verdubbelen tegen 2030 – Flows

Sector wil vrachtvervoer per trein verdubbelen tegen 2030

Nieuws, Mensen
Koen Dejaeger
Het transport van voertuigen per spoor via de lijn Antwerpen-Gent.
Het transport van voertuigen per spoor via de lijn Antwerpen-Gent. © ProMedia

Het Gebruikerscomité voor het spoorvrachtvervoer, een comité dat een aantal stakeholders uit de vracht- en de logistieke sector samenbrengt, is dinsdag 24 januari in Brussel boven de doopvont gehouden. De organisatie heeft als doel om het goederenvervoer per spoor tegen 2030 te verdubbelen, zo meldt Belga.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.