Geert De Wilde: “Port of Antwerp-Bruges kwaliteitslabel in buitenland”

Flowsmagazine, Mensen
Flowsredactie
Geert De Wilde
Geert De Wilde © Bart Meyvis

Terwijl de meeste bedrijven zich vertrouwd maken met de digitalisering van hun processen en data, zitten Geert De Wilde en NxtPort International een aantal stappen verder. Een interview met De Wilde, ook te lezen in het Flowsmagazine van december.

We spraken met Geert De Wilde, chief operating officer van (het Antwerpse) NxtPort International, over het voorbije jaar en over de toekomst. NxtPort International is het platform dat zowel data als applicaties uit de logistieke wereld aan elkaar wil koppelen, wereldwijd.

Eerst even terug naar 2022. Hoe is dat jaar voor NxtPort International geweest?

Geert De Wilde (GDW): “Een zeer positieve ontwikkeling is dat een aantal nieuwe spelers op de markt – zoals FlexPort en project44 (twee ontwikkelaars van digitale, logistieke platformen, red.) – ervoor zorgen dat voor de last-miledelivery in de transportsector met API’s wordt gewerkt (een interface die maakt dat twee verschillende computerprogramma’s met elkaar communiceren en data kunnen uitwisselen, red.). Een mooie ontwikkeling, want ‘API first’ is echt ook onze strategie. Zo geraken API’s tot in de kleinste hoekjes bij de kleinste bedrijven.”

Evolueert de digitalisering volgens plan?

(GDW): “Je zou er versteld van staan hoeveel grote bedrijven hun goederen nog altijd niet digitaal kunnen volgen. Er zijn nog heel veel data onzichtbaar. In de liquid-bulk- en de containersector zien we nog altijd mensen die trafieken met Excellijstjes bijhouden. Maar gelukkig zien we daar toch stilaan verandering in komen. Door de energietransitie moeten bedrijven wel leren omgaan met realtimedata. Heel veel toekomstige processen in de scheepvaart en het transport zullen volledig gebaseerd zijn op realtimedata.”

“Ik zie onze rol meer en meer evolueren in de richting van het ondersteunen van de energietransitie om alle logistieke spelers daarin mee te laten gaan. Er zijn ondertussen zoveel machines en vrachtwagens die zo propvol met sensoren en data zitten dat we daar heel efficiënte en bruikbare informatie kunnen uithalen en voorspellingen mee kunnen doen. Dat doortrekken naar het laatste traject in de hele keten is onze grote missie voor volgend jaar.”

Wat zijn de verwachtingen voor 2023?

(GDW): “We willen met NxtPort bewijzen dat we een trusted platform zijn. We willen verder kijken naar de uitrol van het platform richting andere havens. Binnenkort werken we bijvoorbeeld een eerste usecase uit met een Australische haven waar we een Antwerpse applicatie zullen gebruiken. Zij hebben dan weer een lokale start-up van wie we hier een applicatie zullen lanceren. In 2023 zullen we het beste van onszelf moeten laten zien om extra havens, extra actoren en extra applicaties of API’s aan ons platform toe te voegen. Zo willen we verder evolueren naar het volledige duurzaamheidsverhaal. Ook een belangrijke voor 2023 is de CO2-rapportering die verplicht zal worden voor bedrijven en rederijen. En die kan niet zonder gebruik te maken van realtimedata.”

“We willen ook echt een voorloper zijn. De efficiëntiewinst door het gebruik van ons platform is al één ding. Daarna willen we situaties en processen gaan voorspellen, zonder zelf nieuwe zaken te bedenken en uit te werken die nooit gebruikt zullen worden. Het moet gaan om reële uitdagingen in de logistieke keten. Vooral dan met een duidelijke focus op duurzaamheid. Heel veel bestaat al en moeten we niet meer opnieuw uitvinden. Zo’n dingen weten we omdat we met NxtPort International op verschillende belangrijke plaatsen in de wereld aanwezig zijn.”

Is de naam NxtPort geen beperking voor jullie potentieel? Ik kan me voorstellen dat NxtPort tot ver buiten de havens ook mooie zaken kan realiseren in de logistieke wereld.

(GDW): “We zien het echt wel ruimer dan enkel de havens. We focussen nu al op andere logistieke spelers en op end-to-end supplychains. We zouden in de toekomst ook nog naar het digitaliseren van aankoopprocessen kunnen kijken. Dat lijkt me een logische stap. We zullen alles stap voor stap doen en niet té snel gaan.”

Is een Europese context belangrijk voor NxtPort?

(GDW): “Vanuit Europa komen er stilaan verplichtingen en richtlijnen rond het zichtbaar maken en vrijgeven van data op een veilige manier met de ‘open data act’. Dat opent gigantische perspectieven voor applicatiebouwers. Op die manier zullen bedrijven die nog niet volledig mee zijn, toch stilaan beseffen dat ze een tandje bij moeten steken. Het lijkt alsof alles samen komt. De disrupties, covid, de oorlog: al die problemen zorgen toch voor een versnelling van de digitalisering.”

Zijn we wel voldoende trots op bedrijven als NxtPort?

(GDW): “Onze ligging in Antwerpen is heel belangrijk, omdat heel veel wereldwijde spelers zich ook in Antwerpen bevinden. We hebben toch wel wat commentaar gekregen dat we lokaal niet snel gaan. Internationaal gaat het wel snel. In Azië is Port of Antwerp-Bruges een echt kwaliteitslabel. Daar kunnen we terecht fier op zijn. Microsoft blijft ons meenemen naar beurzen in Marokko en Barcelona om daar te tonen waar we mee bezig zijn en wat we kunnen. Het feit dat die technologiereus ons telkens blijft terugvragen, is voor ons toch wel een van de grootste complimenten.”

Bart Meyvis

Geert De Wilde: “Port of Antwerp-Bruges kwaliteitslabel in buitenland” – Flows

Geert De Wilde: “Port of Antwerp-Bruges kwaliteitslabel in buitenland”

Flowsmagazine, Mensen
Flowsredactie
Geert De Wilde
Geert De Wilde © Bart Meyvis

Terwijl de meeste bedrijven zich vertrouwd maken met de digitalisering van hun processen en data, zitten Geert De Wilde en NxtPort International een aantal stappen verder. Een interview met De Wilde, ook te lezen in het Flowsmagazine van december.

We spraken met Geert De Wilde, chief operating officer van (het Antwerpse) NxtPort International, over het voorbije jaar en over de toekomst. NxtPort International is het platform dat zowel data als applicaties uit de logistieke wereld aan elkaar wil koppelen, wereldwijd.

Eerst even terug naar 2022. Hoe is dat jaar voor NxtPort International geweest?

Geert De Wilde (GDW): “Een zeer positieve ontwikkeling is dat een aantal nieuwe spelers op de markt – zoals FlexPort en project44 (twee ontwikkelaars van digitale, logistieke platformen, red.) – ervoor zorgen dat voor de last-miledelivery in de transportsector met API’s wordt gewerkt (een interface die maakt dat twee verschillende computerprogramma’s met elkaar communiceren en data kunnen uitwisselen, red.). Een mooie ontwikkeling, want ‘API first’ is echt ook onze strategie. Zo geraken API’s tot in de kleinste hoekjes bij de kleinste bedrijven.”

Evolueert de digitalisering volgens plan?

(GDW): “Je zou er versteld van staan hoeveel grote bedrijven hun goederen nog altijd niet digitaal kunnen volgen. Er zijn nog heel veel data onzichtbaar. In de liquid-bulk- en de containersector zien we nog altijd mensen die trafieken met Excellijstjes bijhouden. Maar gelukkig zien we daar toch stilaan verandering in komen. Door de energietransitie moeten bedrijven wel leren omgaan met realtimedata. Heel veel toekomstige processen in de scheepvaart en het transport zullen volledig gebaseerd zijn op realtimedata.”

“Ik zie onze rol meer en meer evolueren in de richting van het ondersteunen van de energietransitie om alle logistieke spelers daarin mee te laten gaan. Er zijn ondertussen zoveel machines en vrachtwagens die zo propvol met sensoren en data zitten dat we daar heel efficiënte en bruikbare informatie kunnen uithalen en voorspellingen mee kunnen doen. Dat doortrekken naar het laatste traject in de hele keten is onze grote missie voor volgend jaar.”

Wat zijn de verwachtingen voor 2023?

(GDW): “We willen met NxtPort bewijzen dat we een trusted platform zijn. We willen verder kijken naar de uitrol van het platform richting andere havens. Binnenkort werken we bijvoorbeeld een eerste usecase uit met een Australische haven waar we een Antwerpse applicatie zullen gebruiken. Zij hebben dan weer een lokale start-up van wie we hier een applicatie zullen lanceren. In 2023 zullen we het beste van onszelf moeten laten zien om extra havens, extra actoren en extra applicaties of API’s aan ons platform toe te voegen. Zo willen we verder evolueren naar het volledige duurzaamheidsverhaal. Ook een belangrijke voor 2023 is de CO2-rapportering die verplicht zal worden voor bedrijven en rederijen. En die kan niet zonder gebruik te maken van realtimedata.”

“We willen ook echt een voorloper zijn. De efficiëntiewinst door het gebruik van ons platform is al één ding. Daarna willen we situaties en processen gaan voorspellen, zonder zelf nieuwe zaken te bedenken en uit te werken die nooit gebruikt zullen worden. Het moet gaan om reële uitdagingen in de logistieke keten. Vooral dan met een duidelijke focus op duurzaamheid. Heel veel bestaat al en moeten we niet meer opnieuw uitvinden. Zo’n dingen weten we omdat we met NxtPort International op verschillende belangrijke plaatsen in de wereld aanwezig zijn.”

Is de naam NxtPort geen beperking voor jullie potentieel? Ik kan me voorstellen dat NxtPort tot ver buiten de havens ook mooie zaken kan realiseren in de logistieke wereld.

(GDW): “We zien het echt wel ruimer dan enkel de havens. We focussen nu al op andere logistieke spelers en op end-to-end supplychains. We zouden in de toekomst ook nog naar het digitaliseren van aankoopprocessen kunnen kijken. Dat lijkt me een logische stap. We zullen alles stap voor stap doen en niet té snel gaan.”

Is een Europese context belangrijk voor NxtPort?

(GDW): “Vanuit Europa komen er stilaan verplichtingen en richtlijnen rond het zichtbaar maken en vrijgeven van data op een veilige manier met de ‘open data act’. Dat opent gigantische perspectieven voor applicatiebouwers. Op die manier zullen bedrijven die nog niet volledig mee zijn, toch stilaan beseffen dat ze een tandje bij moeten steken. Het lijkt alsof alles samen komt. De disrupties, covid, de oorlog: al die problemen zorgen toch voor een versnelling van de digitalisering.”

Zijn we wel voldoende trots op bedrijven als NxtPort?

(GDW): “Onze ligging in Antwerpen is heel belangrijk, omdat heel veel wereldwijde spelers zich ook in Antwerpen bevinden. We hebben toch wel wat commentaar gekregen dat we lokaal niet snel gaan. Internationaal gaat het wel snel. In Azië is Port of Antwerp-Bruges een echt kwaliteitslabel. Daar kunnen we terecht fier op zijn. Microsoft blijft ons meenemen naar beurzen in Marokko en Barcelona om daar te tonen waar we mee bezig zijn en wat we kunnen. Het feit dat die technologiereus ons telkens blijft terugvragen, is voor ons toch wel een van de grootste complimenten.”

Bart Meyvis