2022 – Protest tegen vergunningen luchthavens

Nieuws, Mensen
Melanie De Vrieze
Luchthaven van Luik
Luchthaven van Luik © Liege Airport

Het belangrijkste nieuwsfeit van 2022 voor Melanie De Vrieze:

Zowel Liege Airport als Brussels Airport zagen in 2022 protest tegen hun nieuwe exploitatievergunningen. Voor de luchthavens is het zoeken naar een balans tussen groei en het comfort van de omwonenden.

Bij Brussels Airport loopt de huidige milieuvergunning halfweg 2024 af. Enkele luchthavenactiegroepen en de Bond Beter Leefmilieu lanceerden in 2022 een campagne om de lawaaihinder en milieuverontreiniging — veroorzaakt door Brussels Airport — fors terug te dringen.

Het Waalse Gewest verleende eind augustus 2022 een nieuwe exploitatievergunning voor Liege Airport met beperkingen voor de komende twee jaar. Voor de Luikse luchthaven zijn twee beperkingen problematisch: het maximum van 50.000 vliegtuigbewegingen per jaar — terwijl de luchthaven zelf gerekend had op 67.000 — en de aanvullende regelgeving rond het vliegtuiglawaai.

Verschillende actiegroepen en gemeenten toonden hun bezwaren tegen de vergunning door op straat te komen. Ook Liege Airport tekende in september beroep aan tegen die vergunning.

Tijdens een persconferentie in oktober onderstreepte CEO Laurent Jossart dat de nieuwe vergunning zowel de ontwikkeling als het bedrijfsmodel van de luchthaven in gevaar brengt. “Er zullen vijfduizend jobs verdwijnen in plaats van dat er negenduizend bij komen.”

De Luikse luchthaven verwacht tegen uiterlijk midden januari 2023 een besluit van de Waalse regering. Wordt vervolgd.

2022 – Protest tegen vergunningen luchthavens – Flows

2022 – Protest tegen vergunningen luchthavens

Nieuws, Mensen
Melanie De Vrieze
Luchthaven van Luik
Luchthaven van Luik © Liege Airport

Het belangrijkste nieuwsfeit van 2022 voor Melanie De Vrieze:

Zowel Liege Airport als Brussels Airport zagen in 2022 protest tegen hun nieuwe exploitatievergunningen. Voor de luchthavens is het zoeken naar een balans tussen groei en het comfort van de omwonenden.

Bij Brussels Airport loopt de huidige milieuvergunning halfweg 2024 af. Enkele luchthavenactiegroepen en de Bond Beter Leefmilieu lanceerden in 2022 een campagne om de lawaaihinder en milieuverontreiniging — veroorzaakt door Brussels Airport — fors terug te dringen.

Het Waalse Gewest verleende eind augustus 2022 een nieuwe exploitatievergunning voor Liege Airport met beperkingen voor de komende twee jaar. Voor de Luikse luchthaven zijn twee beperkingen problematisch: het maximum van 50.000 vliegtuigbewegingen per jaar — terwijl de luchthaven zelf gerekend had op 67.000 — en de aanvullende regelgeving rond het vliegtuiglawaai.

Verschillende actiegroepen en gemeenten toonden hun bezwaren tegen de vergunning door op straat te komen. Ook Liege Airport tekende in september beroep aan tegen die vergunning.

Tijdens een persconferentie in oktober onderstreepte CEO Laurent Jossart dat de nieuwe vergunning zowel de ontwikkeling als het bedrijfsmodel van de luchthaven in gevaar brengt. “Er zullen vijfduizend jobs verdwijnen in plaats van dat er negenduizend bij komen.”

De Luikse luchthaven verwacht tegen uiterlijk midden januari 2023 een besluit van de Waalse regering. Wordt vervolgd.