Colruyt Group stuurt eerste onbemande e-voertuig openbare weg op

Nieuws, Logistiek
Yannick De Spiegeleir
Autonoom voertuig Colruyt
Colruyt Group test autonoom voertuig © Colruyt Group

Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, heeft in ons land het eerste autonome voertuig zonder chauffeur de weg op gestuurd. Het voertuig legde een rit af tussen het distributiecentrum en een afhaalpunt in Londerzeel.

Collect&Go test de technologie van een nieuwe innovatie: een onbemand voertuig dat werd ontwikkeld door het Ests bedrijf Clevon en dat bediening op afstand combineert met een geavanceerde automatische piloot. Colruyt Group wil onderzoeken wat een dergelijke wagen kan betekenen voor Collect&Go in een snel veranderende e-commercecontext.

De eerste testritten met de onbemande wagen CLEVON 1, een technologisch hoogstandje ontwikkeld door het Ests bedrijf Clevon, gebeurden de voorbije weken op de parking van het distributiecentrum in Londerzeel. Vandaag – woensdag 23 november 2022 – volgde een test waarbij het onbemande voertuig een levering brengt naar het Collect&Go-afhaalpunt van Londerzeel.

Primeur België

Met de testrit van dit onbemande elektrische voertuig op de openbare weg heeft Collect&Go een primeur te pakken. In België is het de eerste keer dat een wagen zonder fysieke chauffeur aan boord de baan op gaat. Bij eerdere testen met onbemande voertuigen was er altijd nog iemand aan boord. Wel werd er een escorte voorzien in samenspraak met het lokaal bestuur en de lokale politiediensten.

Colruyt is niet de enige partij in ons land die de mogelijkheden van autonome voertuigen bekijkt. Zo bestelde Ziegler begin dit jaar nog tien autonome bestelwagens voor stadsleveringen.

Inzichten

Kim Vancauwenberghe, managing director van Colruyt Group Smart Technics, geeft aan: “We willen in deze eerste fase vooral de technologie testen, bestuderen wat het voertuig nu al kan en bekijken hoe we samen met de lokale en federale overheid niet alleen een veilig, maar ook ecologisch transport kunnen regelen op de openbare weg in een stadsomgeving. De tests leveren niet alleen bruikbare inzichten op voor de onlineboodschappendienst Collect&Go. Ook andere formules van onze groep volgen de studie met veel interesse.”

Europa

Sander Sebastian Agur, CEO van Clevon, heeft er alle vertrouwen in: “Ons autonoom rijdend voertuig van de derde generatie, CLEVON 1, heeft de nodige vergunningen om op de openbare weg te rijden in Estland en Litouwen. In de Verenigde Staten en veel andere Europese landen zijn vergunningsaanvragen in behandeling. Onze onbemande, volledig elektrische voertuigen rijden al 2,5 jaar in het stadsverkeer met een onberispelijke veiligheidsreputatie, wat bewijst dat de technologie functioneel en veilig is voor iedereen in de buurt.”

Maiden voyage

Om de test van Colruyt Group mogelijk te maken, was er een vergunning nodig van FOD Mobiliteit om een zelfrijdende wagen op de openbare weg te laten rijden. VIAS, het Belgisch instituut voor verkeersveiligheid, bracht alle mogelijke risico’s in kaart. Colruyt Group, de lokale en federale overheid lieten daarmee niets aan het toeval over. Met de vergunning van FOD Mobiliteit en de verzekering bij AG op zak, was het autonoom voertuig klaar voor zijn ‘maiden voyage’.