MSC gaat CMA CGM en Maersk achterna met oprichting luchtvrachtdivisie

Nieuws, Logistiek
Melanie De Vrieze
Vliegtuig MSC Air Cargo
Vliegtuig MSC Air Cargo © MSC

MSC heeft een overeenkomst met Atlas Air gesloten voor vier nieuwe vrachttoestellen type 777-200. De nieuwe luchtvrachtdivisie MSC Air Cargo gaat begin 2023 van start. Concurrenten CMA CGM en Maersk richtten eerder al een luchtvrachtdivisie op. 

De Zwitserse rederij MSC en Lufthansa toonden sinds begin dit jaar interesse voor ITA Airways, dat in handen is van de Italiaanse overheid. In augustus deden ze nog een bod voor een meerderheidsbelang, maar dat mislukte. De Italiaanse overheid kondigde aan dat het in zee wilde gaan met Air France-KLM. MSC kondigt nu aan dat het een overeenkomst gesloten heeft met Atlas Air voor de exploitatie van vier nieuwe Boeing 777-200-vrachttoestellen op lange termijn.

Aan het hoofd van MSC Air Cargo komt Jannie Davel, die dertig jaar ervaring heeft in de luchtvrachtsector. Hij was voorheen commercieel directeur bij Delta Cargo, stond aan het hoofd van de Amerikaanse activiteiten van Emirates SkyCargo en was hoofd luchtvracht van DHL in Noord- en Zuid-Amerika en de VS. Davel zal de luchtvrachtactiviteiten ontwikkelen en het team samenstellen om die activiteiten uit te voeren.

Vraag van klanten 

MSC zei dat hun intrede in het luchtvrachtvervoer een antwoord is op de vraag van klanten en een aanvulling op de oplossingen voor containervervoer. “Dit is onze eerste stap. We willen verschillende mogelijkheden onderzoeken om luchtvracht te ontwikkelen op een manier die onze kernactiviteit — containervervoer — aanvult”, zegt Soren Toft, chief executive officer MSC. “De vloot van 777-200-vrachtvliegtuigen van Atlas Air is zeer geschikt om onze intrede in de luchtvracht te ondersteunen. Met dit strategische initiatief zullen we aan de vrachteisen van onze klanten kunnen voldoen.”