Liege Airport tekent beroep aan tegen nieuwe exploitatievergunning

Nieuws, Logistiek
Melanie De Vrieze
Luchthaven van Luik
Luchthaven van Luik © Liege Airport

De Luikse luchthaven gaat in beroep tegen de onlangs vernieuwde exploitatievergunning. “De beperkingen rond het aantal vliegbewegingen en de nachtvluchten zullen effect hebben op de leefbaarheid van de luchthaven”, zegt Liege Airport.

De technische en gedelegeerde ambtenaren van het Waalse Gewest leverden de nieuwe exploitatievergunning op 26 augustus 2022 af. Het milieugedeelte geldt voor een periode van twintig jaar. Hoewel de luchthaven van Luik naar eigen zeggen verheugd is over de vernieuwing van de vergunning en zich bewust is van de uitdagingen die gepaard gaan met de ecologische overgang, beslist de raad van bestuur toch om beroep aan te tekenen.

Twee problemen

“De exploitatievoorwaarden bevatten beperkingen die van cruciaal belang zijn voor de levensvatbaarheid van de luchthaven en de daaruit voortvloeiende economische activiteit en werkgelegenheid”, laat Liege Airport in een persbericht weten. De luchthaven ziet twee problemen, namelijk het maximum van 50.000 vliegbewegingen per jaar en de verplichting om het geluidsniveau van 23.00 uur tot 06.00 uur te meten en dat vanaf 2024 met 5% te verminderen.

De luchthaven had gerekend op 70.000 vliegbewegingen in plaats van 50.000. “De verlaging van de geluidsniveaus voor de nachtvluchten gebeurt in een te hoog tempo in vergelijking met de technologische evolutie van de sector en de beschikbaarheid van nieuwe vliegtuigen op de markt”, voegt Liège Airport er nog aan toe.

Liege Airport gelooft dat de beperkingen een aanzienlijk effect zullen hebben op de bedrijvigheid en de werkgelegenheid en zullen de levensvatbaarheid van de luchthaven in gevaar brengen. “24 uur per dag open zijn, is een van de belangrijkste voorwaarden voor ons huidige en toekomstige succes. Nachtvluchten zijn essentieel voor de expresvracht, waarvan het businessmodel wereldwijd georganiseerd wordt met vrachtwagens en vliegtuigen die ’s avonds laat aankomen en ’s nachts vertrekken. 86% van de vluchten die FEDEX/TNT in 2021 op de luchthaven van Luik uitvoerde, waren nachtvluchten.”

Alternatieve oplossingen

Bij toepassing van de vergunning in haar huidige vorm zouden de in 2021 behandelde vrachtvolumes in 2040 met 60% en in vergelijking met het bedrijfsplan 2020-2040 met 80% afnemen. De raad van bestuur heeft een milieumasterplan ontwikkeld. “Het milieu blijft een centrale plaats innemen in onze prioriteiten. We willen voorstellen doen en bijdragen tot het zoeken naar een oplossing voor de beperking van het aantal vluchten en van het lawaai van de nachtvluchten, die verenigbaar zijn met een ecologisch, sociaal en economisch evenwicht.”