Havenspoorlijn Rotterdam mikt op meer dan verdubbeling aantal treinen

Nieuws, Logistiek
Adrie Boxmeer
Een animatie van de vernieuwde havenspoorweg
Een animatie van de vernieuwde havenspoorweg © Havenbedrijf Rotterdam

De Havenspoorlijn in Rotterdam is deze week gesloten vanwege de ingebruikname van een 4 km lang nieuw viaduct, maar moet vanaf 9 november veel meer treinen gaan verwerken. De prognose is een stijging in 2030 van 90 naar 230 treinen per dag.

Aan de vernieuwing van de Havenspoorlijn is vijf jaar gebouwd. Meest in het oog springende onderdeel is het Theemswegtracé, een 4 km lang viaduct. Hierdoor verdwijnt een groot knelpunt, de Calandbrug. Als de brug open stond voor het scheepvaartverkeer, moest het spoorvervoer wachten. Dat is vanaf volgende week dinsdag 9 november verleden tijd. De bouw kostte 300 miljoen euro, waarvan de Europese Unie 62 miljoen betaalde. De rest komt van het Havenbedrijf Rotterdam en de Nederlandse Staat. De officiële opening is op 15 november.

Sluiting kost 5 miljoen euro

Door de sluiting deze week van de Havenspoorlijn kunnen er vijfhonderd treinen niet rijden tussen de Maasvlakte en de Botlek. De sluiting leidde dan ook tot grote kritiek vanuit de vervoerssector. Zo vertelde directeur Hans-Willem Vroon van branchevereniging Railgood aan Flows dat de sluiting de verladers zeker zo’n 5 miljoen euro kost. Vroon had liever een sluiting in de rustige periode rond Kerstmis gezien. Maar volgens het Havenbedrijf Rotterdam was dat onmogelijk omdat “aannemers niet werken in de kerstvakantie”. Volgens het Havenbedrijf is de sluiting al twee jaar geleden aangekondigd en hebben alle verladers zich er dus ruimschoots op kunnen voorbereiden. Ook wordt deze week in zowel Nederland als Duitsland de sluiting aangegrepen om onderhoud aan inlandrailterminals uit te voeren.

Duitse fuik

Overigens moet bij de prognose van het Nederlandse onderzoeksinstituut TNO, namelijk ‘het aantal treinen zal op de vernieuwde Havenspoorlijn in 2030 meer dan verdubbelen’, wel een voorbehoud worden gemaakt. Want de Havenspoorlijn is een onderdeel van de Betuweroute. Vanaf volgende week zijn dan de knelpunten aan de meest westelijke kant van de Betuweroute opgelost, aan de meest oostelijke kant is dat de komende jaren nog niet het geval. 160 km naar het oosten, bij de Duitse grens, moeten goederentreinen tussen Emmerich en Duisburg inschikken op bestaand spoor waarover ook personentreinen rijden. Zolang het beloofde extra spoor daar nog niet klaar is, kan in de Rotterdamse haven het aantal treinen wel worden verhoogd, maar blijft de fuik op Duits grondgebied bestaan.

Verbod op langere treinen

Een deel van de goederentreinen kan vanaf Rotterdam weliswaar uitwijken via een zuidelijk alternatief in Nederland: de Brabantroute richting Venlo. Maar die route doorkruist de binnensteden van Breda, Tilburg en Eindhoven. De autoriteiten daar zien een uitbreiding van het aantal gevaarlijke transporten niet zitten. Ook werkt Duitsland vooralsnog niet mee aan de Nederlandse wens om met langere goederentreinen tot 740 meter te mogen rijden.

Adrie Boxmeer