Watergebonden terreinen aan kanaal Gent-Oostende in Aalter beschikbaar

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen
De drie beschikbare terreinen langs het kanaal Gent-Oostende in Aalter in het blauw en uiterst rechts het ROC
De drie beschikbare terreinen langs het kanaal Gent-Oostende in Aalter in het blauw en uiterst rechts het ROC © De Vlaamse Waterweg

De Vlaamse Waterweg stelt drie watergebonden concessies langs het kanaal Gent-Oostende in Aalter ter beschikking. De terreinen hebben via het nog te realiseren Regionaal Overslag Centrum (ROC) Aalter toegang tot de waterweg.

Het gaat om zogenaamde tweedelijns watergebonden terreinen op het bedrijventerrein Woestijne. Ze liggen niet direct aan de waterweg maar door de ligging in de nabijheid van het toekomstige ROC Aalter kunnen ze de binnenvaart als transportmodus optimaal gebruiken. Het nieuwe ROC krijgt een 120 meter lange kade en een kaaiplateau van ongeveer 6.000 m², geschikt voor de overslag van zowel bulk, palletten, big bags als containers. De realisatie is voorzien tegen de eerste helft van 2023.

De drie beschikbare terreinen hebben een oppervlakte van respectievelijk 7.580 m², 19.957 m² en 12.822 m². De Vlaamse Waterweg wil samen met de bedrijven die zich er komen vestigen, werk maken van CO2-neutraliteit. Rond het terrein komen groene buffers, een retentiebekken en afzonderlijke fietspaden.

Kandidaat-investeerders kunnen terecht op de webpagina van de Vlaamse Waterweg.

Logistieke poort

Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters is Aalter als logistieke poort van Oost-Vlaanderen een uitstekende uitvalsbasis voor bedrijven. Het bedrijventerrein is via het kanaal bereikbaar voor klasse IV-schepen (1.000 – 1.500 ton) en staat in rechtstreekse verbinding met de havens van Gent, Zeebrugge en Oostende en hun achterland, maar ook met de Seine-Scheldeverbinding richting Frankrijk.

Over de weg is het bedrijventerrein ontsloten via de N44 en de E40.

Koen Heinen