Staking bij Vesta Terminal Vlissingen duurt voort (update 12/10)

Nieuws, Logistiek
Adrie Boxmeer
De stakers bij Vesta Terminal Flushing aan de poort
De stakers bij Vesta Terminal Flushing aan de poort © Chant van den Berg

Vesta Terminal leidt vanwege de staking in de vestiging in Vlissingen geen schepen om naar Antwerpen. Dat maakte het bedrijf dinsdag bekend. De Nederlandse vakbond FNV riep maandag de staking uit omdat zij het cao-bod van Vesta onvoldoende vindt.

Update dinsdag 12 oktober 2021 – 17.15 uur

In een persbericht ontkent Vesta vanwege de staking schepen naar zijn locatie in Antwerpen om te leiden, zoals FNV Havens maandag had beweerd. Letterlijk schrijft het bedrijf: “De directie wenst te benadrukken dat in tegenstelling tot enkele persberichten, er geen schepen worden afgeleid naar andere vestigingen. Klanten zijn geïnformeerd over de voorgenomen acties en hebben daarop besluiten genomen.”

Ontevreden

De werknemers van Vesta Terminal Flushing staken omdat ze ontevreden zijn over het cao-aanbod van hun werkgever. FNV Havens wil een nieuwe cao voor drie jaar, met een loonsverhoging van 3% in 2021 en 2% voor 2022 en 2023 plus een werkgelegenheidsgarantie tot en met 2023. Vesta biedt volgens de vakbond een cao tot 2021 loonsverhoging van 1% per 1 juli 2021 en wil de werkgelegenheid slechts tot het einde van het jaar garanderen.

Extreme aanpassing

De directie verwerpt de kritiek van de FNV dat haar aanbod onder de maat is. “Het aanbod voorziet voor 2021 in totaal een loonsverhoging van +/- 3.5% rekening houdend met indexering, initiële loonsverhoging en de invoering van een loongebouw. De FNV eist een extreme aanpassing van de cao, zonder logische onderbouwing.”  

Adrie Boxmeer