Sorteercentrum nieuwe speler Colis Privé in Willebroek operationeel

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren
Sorteercentrum Colis Privé in Willebroek
Sorteercentrum Colis Privé in Willebroek © MG Real Estate

Het sorteercentrum van Colis Privé in Willebroek is officieel in gebruik genomen. Het Franse koerierbedrijf bedient van daaruit de Belgische en Luxemburgse markt voor e-commercebedrijven uit Frankrijk en België, maar ook uit Nederland en Duitsland.

Colis Privé is een nieuwe speler op de markt van de last mile in België. In Frankrijk, daarentegen is het een gevestigde waarde. Jaarlijks brengt het bijna 63 miljoen pakjes aan huis vanuit vier grote hubs: Rijsel, Lyon, Orléans en Île-de-France. Eind vorig jaar startte het pakjesbedrijf voor de e-commerce met een internationale uitbreiding, met de oprichting van Colis Privé België. Het sorteergebouw in Willebroek begon de operaties in de zomer, maar werd pas donderdag officieel ingehuldigd.

Oorspronkelijk leek het erop dat Colis Privé in België een antenne zou worden van Amazon, omdat de Amerikaanse gigant een minderheidsparticipatie heeft in het Franse bedrijf. Dat ontkende Bart Sasse, algemeen directeur van Colis Privé International  in een reactie op onze publicatie eerder dit jaar. “Het is waar dat Amazon aandeelhouder is van Colis Privé, maar de uitrol in België gebeurt niet in opdracht van hen. Wij hebben in Frankrijk een brede ‘customer base’. Een groot deel daarvan verkoopt ook in België. Onze eerste focus is dan ook op hen gericht. Maar wij mikken eveneens op Belgische onlineverkopers met distributiestromen in België”, zei hij toen.

Verschillende landen

Dat bevestigt hij vandaag. “Wij hebben inmiddels klanten in België, Frankrijk, Nederland en Duitsland. Zij injecteren in Willebroek hun pakjes in ons BeLux-distributienetwerk, van waaruit ze naar de consumenten vertrekken. Daar zijn ook pakjes uit China bij. Maar er worden eveneens pakjes vanuit België, Nederland en Duitsland naar het sorteercentrum aangevoerd, die via ‘linehauls’ naar onze distributiecentra in Frankrijk worden gebracht om daar verdeeld te worden”, zegt hij.

“Momenteel verwerkt het Belgische sorteercentrum al zo’n tienduizend pakjes per dag. Tegen 2023 moeten dat er een veertigduizendtal worden”, voegt Sasse toe. 

Lokale agentschappen

Voor de verdeling in België en Luxemburg steunt Colis Privé op ‘enkele tientallen’ agentschappen van onderaannemers die voor de last mile zorgen. Zij werden streng gescreend.

Een deel van de pakjes worden rechtstreeks vanuit Willebroek bezorgd en een deel vertrekt per vrachtwagen naar die lokale agentschappen. “In totaal zorgen zo’n 130 à 160 chauffeurs voor de eindbezorging. Elke week komen er bij om de trafiektoename van het eindejaar te kunnen verwerken”, zegt Sasse.

90% elektrisch

“De onderaannemers werken niet exclusief voor Colis Privé, maar de routes die ze afleggen zijn wel exclusief voor ons”, klinkt het verder. De ambitie van Colis Privé is om 90% van de pakjes met elektrische bestelwagens te bezorgen. “Vandaag is dat nog niet helemaal het geval. Sommige routes zijn nog te lang en de leveringen van elektrische bestelwagens lopen teveel vertraging op. Maar ons doel is om in de loop van 2022 die 90% te halen”, stelt hij.

Ook het gebouw van 8.500 m² is klimaatbewust door MG Real Estate opgetrokken. Het wordt door het gebruik van warmtepompen volledig zonder fossiele brandstoffen verwarmd. De bouw gebeurde overigens aan een recordtempo. Het sorteercentrum was amper zeven maanden na de start al operationeel.

Philippe Van Dooren