Overslag North Sea Port via zee stijgt met 9% in eerste drie kwartalen

Nieuws, Logistiek
Adrie Boxmeer
Haven Gent
Haven Gent © Flows

De goederenoverslag van North Sea Port via zee steeg van januari tot en met september met 9% en via binnenvaart met 7,9%. De overslag van containers daalde: -5,2% via zee, -34% via binnenvaart.

Bijna 3 miljoen ton (+12%) van de toename in de overslag via zeevaart komt door de droge bulk, met name door granen, kolen, ijzererts en cement. De vloeibare bulk, zoals petroleum en chemische producten, komt op 12,9 miljoen ton, een stijging van 6,2%. Roro komt uit op 2,6 miljoen ton (+40,3%). Ook bij de overslag via binnenvaart stegen de volumes nagenoeg bij alle producten. 

Tevreden

CEO Daan Schalk van North Sea Port is tevreden. “In januari hebben we gezegd dat we dit jaar de helft van coronajaar 2020 wilde goedmaken, toen de overslag met 11 procent daalde. Dat zou beteken dat in 2021 de overslag met 5,5% zou moeten groeien. Na de eerste drie kwartalen zitten we echter al op een groei van 9%. Als de goederenoverslag in dit tempo blijft toenemen, komen we eind volgend jaar uit op eenzelfde niveau als het record van 2019.”

Droge Bulk

In een persbericht laat North Sea Port weten dat het steeds meer een droge bulkhaven wordt. Schalk: “Droge bulk is bij uitstek het overslaan van grondstoffen voor de industrie. We zien dat de industrie aantrekt, dus daar profiteren we van. Bij vloeibare bulk ligt dat anders: de luchtvaartsector is nog niet terug op het oude niveau. Ook wordt er minder benzine getankt, omdat mensen nog steeds ten dele thuiswerken. Dat merken we in de overslag van vloeibare bulk. Die is achtergebleven.”

Containers

De overslag van containers daalde, aan de zeekant met 5,2% en in de binnenvaart met maar liefst 34%. Schalk: “North Sea Port is in vergelijking met Antwerpen en Rotterdam nooit een grote containerhaven geweest. Bij ons kwam veel fruit via containers. Maar vanwege de huidige prijs van containers en de congestie in de containervaart zien we dat fruit nu ook minder via reefercontainers wordt aangevoerd, maar via palletten. Dus we zijn nog steeds sterk in fruit, maar dat arriveert nu als stukgoed.” 

Adrie Boxmeer