Alibaba’s bezorgrobots niet langer testproject, wel echt businessmodel

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren
Alibaba Xiaomanlv
Alibaba Xiaomanlv © Alibaba

De autonome bezorgrobots van Alibaba hebben amper een jaar na hun lancering een miljoen pakjes bezorgd. In de komende drie jaar wordt de vloot van 200 robots tot 10.000 uitgebreid, die 1 miljoen pakjes per dag kunnen bezorgen.

Met een miljoen geleverde pakjes bereikten de robots een mijlpaal, waardoor ze aantoonden dat er in autonome bezorging wel degelijk een businessmodel zit. De 200 robots bezorgden de pakjes aan meer dan 200.000 consumenten in 52 steden, meldt DAMO Academy, de R&D-tak van Alibaba.

De ontwikkeling van de autonome robots – Xiaomanlv genaamd – gaat terug tot 2015. Toen zocht de e-commercegigant een oplossing voor de uitdagingen in de laatste kilometer en voor het toenemende succes van de thuisleveringen. Een jaar geleden begonnen de tests op universiteitscampussen en in gemeenschappen in China. Een robot kan ongeveer vijftig pakjes per keer meenemen en 100 kilometer afleggen op een enkele batterijlading, waarbij tot vijfhonderd dozen per dag worden bezorgd.

De komende drie jaar wil Alibaba de vloot uitbreiden tot 10.000 robots en gemiddeld 1 miljoen pakjes per dag autonoom bezorgen.

Tienduizend mogelijke scenario’s

Volgens Wang Gang, hoofd van het Autonomous Driving Lab van de DAMO Academy, waren geavanceerde algoritmen doorslaggevend in de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen die op een goedkope manier massaal ingezet kunnen worden in wijken en campussen. “Xiaomanlv is nog maar het begin. Die robot heeft de basis gelegd voor de toekomstige ontwikkeling en toepassing van onze autonome rijtechnologie.”

Alibaba trainde het algoritme van Xiaomanlv op zijn ‘cloud computing’-testplatform, dat meer dan tienduizend mogelijke scenario’s simuleert, zoals extreme weersituaties en slecht nachtelijk licht. Een robot komt elke dag meer dan 40 miljoen obstakels tegen, maar kan meer dan 99,9% van de tijd zonder menselijke tussenkomst zijn weg vinden, zegt Wang.

Autonome distributietrucks

Hij onthulde dat hetzelfde technische kader nu wordt gebruikt om zelfrijdende distributietrucks te ontwerpen, in samenwerking met Cainiao Network, Alibaba’s logistieke tak. “Die grotere autonome voertuigen zullen in staat zijn om meer en zwaardere goederen te leveren met een hogere snelheid en over langere afstanden. Ze zullen waarschijnlijk binnen drie jaar op de openbare weg verschijnen,” kondigt hij aan.

Philippe Van Dooren