Zeven truckconstructeurs in baanbrekende test platooning

Nieuws, Logistiek
Yannick De Spiegeleir
Zeven trucks van verschillende vrachtwagenconstructeurs legden een geslaagde platooning-test af.
Zeven trucks van verschillende vrachtwagenconstructeurs legden een geslaagde platooning-test af. © Ensemble

In Barcelona vond donderdag een geslaagde platooningtest plaats met zeven trucks van verschillende vrachtwagenconstructeurs: een primeur. Het Ensemble-project moet het pad effenen voor de invoering van konvooirijden op de Europese snelwegen.

Na drie jaar ontwikkeling kan het Ensemble-project, dat financieel ondersteund wordt door de Europese Unie, concrete resultaten voorleggen. De test op de snelwegen in de regio rond Barcelona bewijst dat platooning of konvooirijden met trucks van verschillende vrachtwagenmerken binnen de mogelijkheden ligt.

Brandstofverbruik

DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania en Volvo Group (Volvo Trucks en Renault Trucks): bij het project zijn alle grote constructeurs betrokken. Konvooirijden of platooning heeft voordelen op vlak van veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid. Omdat de vrachtwagens onderling op elkaar afgestemd zijn met besturingssystemen volgen de andere vrachtwagens als de eerste remt. Door zo kort achter elkaar te rijden, verminderen ook de luchtturbulenties tussen de voertuigen en daalt het verbruik. “Platooning kan het brandstofverbruik en de uitstoot van vrachtwagens met 4 tot 10% verminderen en de veiligheid van het wegvervoer op de autosnelweg verbeteren”, licht Georgios Sarros, project officer bij het Europees Agentschap CINEA voor Klimaat, Infrastructuur en Milieu.

Autonome functie

In een eerste fase werd nu de platooningondersteuningsfunctie gedemonstreerd waarbij alle chauffeurs zelf verantwoordelijk blijven voor het besturen van de vrachtwagen met ondersteuning van intelligente communicatiesystemen. In een volgende en finale fase wordt de eerste, leidende truck nog altijd bestuurd door een chauffeur, maar nemen in de trucks die volgen geautomatiseerde systemen de taken over van de chauffeur. Die autonome functie wordt in een later stadium voorgesteld.

Yannick De Spiegeleir