Transporteurs: “Ook hier kans op lege rekken door Mobility Package”

Interview, Logistiek
Yannick De Spiegeleir
Containertransporteurs Chris Delcroix, Maarten Gommeren en Peter Van Delm
Containertransporteurs Chris Delcroix, Maarten Gommeren en Peter Van Delm © Bart Timperman

Flows bracht vier containertransporteurs die zeer actief zijn in de Antwerpse haven samen voor een rondetafelgesprek over de toekomst van hun sector. Vandaag hebben we het over de voor hen reële kans op lege rekken door het nijpende chauffeurstekort.

De containertransporteurs staan vaak aan de klaagmuur over congestie en andere thema’s. Daarmee krijgen ze soms het imago van ‘de moeilijke mannen’. Om dat te vermijden, gingen transportondernemers Peter Van Delm (Van Delm Transport), Chris Delcroix (DBT Logistics), Jo Van Moer (Van Moer Logistics) en Maarten Gommeren (Vervoer Fr. Gommeren) in op het verzoek van een rondetafelgesprek op de redactie van Flows. Jo Van Moer, CEO van Van Moer Logistics, nam deel aan het interview via een videoverbinding.

In de eerste aflevering lieten de heren hun licht schijnen over de congestie op de Antwerpse haventerminals. Vandaag laten we hen aan het woord over het chauffeurstekort. Brandend actueel, want in Groot-Brittannië zet men noodgedwongen militairen in om de tankstations te bevoorraden door het acute tekort aan chauffeurs.

Nooit eerder meegemaakt

Dezelfde toestanden zijn in ons land verre van ondenkbaar, geven de transporteurs aan. “30 van onze trucks staan nu al meer dan 2 maanden stil bij ons, gewoon door een tekort aan chauffeurs. Dat heb ik nooit eerder meegemaakt”, zegt Jo Van Moer. “Vijf jaar geleden hadden wij een wachtlijst bij onze Roemeense afdeling met 35 chauffeurs waar we uit konden kiezen. Dat is verleden tijd, vandaag staan er zelfs in Boekarest zes camions stil.” Peter Van Delm pikt in. “Ook wij hebben deze week 10 vrachtwagens die niet op de baan zijn, niet omdat er geen werk is. De chauffeurs zijn er gewoon niet.”

De aantrekkelijkheid van het chauffeursberoep is tanend, nog meer in het segment van het containertransport. “Mijn beste en snelste chauffeur heeft vorig jaar een hamer bovengehaald op een terminal”, vertelt Gommeren. “Zijn potje kookte over door de lange wachttijden en toestanden op de terminals. Het valt niet goed te praten en hij is er stevig voor aangepakt, maar het zegt wel iets. Intussen heeft die man beslist om zijn eigen garage te beginnen in Roemenië. Ik heb hem nog een mooi voorstel gedaan, maar hij was het gewoon beu.” Delcroix: “Die mensen voelen zich meer wachters, dan chauffeurs. Die blijven dat niet doen.”

Door het Europese Mobility Package, dat volgend jaar in voege treedt, zal het chauffeurstekort nog nijpender worden, benadrukken de ondernemers. Met name de regel dat vrachtwagens minstens om de acht weken moeten terugkeren naar de lidstaat waar ze geregistreerd staan, baart hen grote zorgen. “Op onze wegen rijden er ontzettend veel Oost-Europese vrachtwagens. Door die terugkeerverplichting zullen nog meer chauffeurs afhaken”, legt Van Delm uit.

Essentiële producten

Delcroix waarschuwt dat ook bij ons de levering van essentiële producten zoals brandstof aan de pomp in het gedrang zou kunnen komen. Zijn er straks ook lege rekken in ons land door het chauffeurstekort? “Dat kan. De krapte is er nu al, door de toenemende e-commerce is er steeds meer vraag naar transport, maar aan de andere kant zal de strengere Europese wetgeving ervoor zorgen dat transportbedrijven West-Europa de rug toekeren.”

Prijsverhoging

Een onvermijdelijk gevolg is dat de prijs van transport zal toenemen. Die tendens tekent zich nu al af, zo blijkt. “Bij ons is deze week de communicatie de deur uitgegaan naar onze klanten dat er dit jaar nog een prijsverhoging zal doorgevoerd worden en we waarschuwen ze nu al voor volgend jaar als het Mobility Package van kracht is, dan zal er nog een verhoging volgen”,  zegt Jo Van Moer.

De andere transportondernemers bevestigen dat de transportprijs in de lift zit. “Vroeger was de eerste vraag van een klant ‘wat kost het’, en dan pas ‘wanneer kan je het transport uitvoeren’. Nu is het eerder omgekeerd”, zegt Delcroix. “Wij rekenen sinds kort ook elke minuut wachttijd boven het uur door aan terminals, maar ook depots. Slechts één klant heeft afgehaakt en onze bedrijfsresultaten gaan in stijgende lijn.”

Gommeren hoopt de positie van zijn bedrijf na de invoering van het Mobility Package zelfs te versterken. “Wij hebben geen afdeling in Oost-Europa en onze Roemeense chauffeurs werken aan Belgische voorwaarden. De capaciteit zal verminderen, maar de vraag zal dezelfde blijven. Dus ook wij hopen op een hogere prijszetting.”

Yannick De Spiegeleir

Morgen: “Wij hebben een Matthias De Caluwe nodig”