Recordopkomst voor eerste event Air Cargo Belgium sinds COVID

Reportage, Logistiek
Melanie De Vrieze
Benny Smets (Ninatrans), Piet Demunter (Brussels Airport), Geert Keirens (ACB) en Nathan De Valck (Brussels Airport)
Benny Smets (Ninatrans), Piet Demunter (Brussels Airport), Geert Keirens (ACB) en Nathan De Valck (Brussels Airport) © Melanie De Vrieze

De weergoden konden de sfeer niet bederven op de ‘Summer BBQ’ van Air Cargo Belgium, het eerste event dat de luchtvaartcommunity sinds COVID organiseerde. Deze editie kende een recordopkomst, met duizend verkochte tickets. 

David Bellon, voorzitter van Air Cargo Belgium, opende de avond met een korte speech. Hij bedankte de luchtvaartcommunity voor de inspanningen van het voorbije anderhalf jaar, dat niet gemakkelijk is geweest. “Meer dan ooit tevoren heeft de industrie zijn flexibiliteit en zijn veerkracht getoond. Plots werden we geconfronteerd met nieuwe regels, lockdowns, quarantainemaatregelen, een bijna volledig wegvallen van internationaal reizen, een plotse nood aan beschermingsmaterialen en later een economische heropleving en de wereldwijde distributie van vaccins.” 

Hij riep ook op om nog meer in te zetten op digitalisering. “Wat in ons persoonlijke leven het nieuwe normaal geworden is – online slots boeken en QR-codes gebruiken voor restaurants en winkels – moeten we ook professioneel toepassen in de luchtvrachtsector. Het leven van onze medewerkers wordt er alleen maar gemakkelijker door.“

Face to face 

Met deze ‘food for thought’ was het tijd voor de aanwezigen om te netwerken en te genieten van de barbecue. “Nooit eerder zijn er zoveel tickets verkocht, meer dan duizend in totaal. Dat is een record, ondanks COVID”, zegt Nathan De Valck, head of Cargo Product & Network Development van Brussels Airport. “Als dagelijks bestuur hebben we er alles aan gedaan om het veilig te organiseren, met COVID-certificaten en een buitenevenement. Iedereen heeft behoefte om elkaar nog eens face to face te zien. Dat hoor ik ook van iedereen die hier aanwezig is. Het blijft een ‘people business’. Er is nood om vanachter die pc weg te komen en nog eens face-to-facecontact hebben met elkaar en te babbelen. Iedereen heeft daar deugd van.” 

Melanie De Vrieze