Minister van Justitie verplicht strengere havenbeveiliging

Nieuws, Logistiek
Julie Desmet
Minister van Justitie en Noordzee Vincent Van Quickenborne en Antwerpse havenschepen Annick De Ridder op bezoek bij terminaloperator Mexico Natie
Minister van Justitie en Noordzee Vincent Van Quickenborne en Antwerpse havenschepen Annick De Ridder op bezoek bij terminaloperator Mexico Natie © Julie Desmet

Minister van Justitie en Noordzee Vincent Van Quickenborne wil strengere normen opleggen voor de beveiliging van de Belgische havenfaciliteiten. In een voorstel voor een nieuwe wet kan op zware inbreuken een celstraf tot vijftien jaar staan.

Het vereiste beveiligingsniveau wordt bepaald overeenkomstig de ISPS-code (International Ship and Port Facility Security Code), die vervat zit in de Europese regelgeving. België telt 200 havenfaciliteiten waarop de ISPS-code van toepassing is, waarvan er 85 gelegen zijn in de Antwerpse haven. Die regelgeving is mooi op papier, maar vertoont mankementen in de praktijk. Onderzoek uit 2020 toont aan dat lang niet alle faciliteiten voldoende beveiligd zijn. In Antwerpen worden de beveiligingsplannen voor slechts 54% van de faciliteiten correct en consequent toegepast.

Indringers en uithalers

Samen met de havens en havenfaciliteiten, die een risicoanalyse moeten maken, wil minister Van Quickenborne de lacunes aanpakken en de wet herwerken om de havens beter te beschermen. 

Naar aanleiding hiervan bracht hij een bezoek aan de containerterminal Mexico Natie, die recent een nieuw intelligent camerasysteem iïnstalleerde en in betere omheining investeerde. “Onze havens zijn belangrijk voor onze economie en we willen er preventief voor zorgen dat er geen mensen indringen in de verschillende faciliteiten”, vertelt minister van Noordzee Vincent Van Quickenborne. “Concreet gaat het om indringing van terrorisme, spionage, drugs- en cybercriminaliteit.”

Actiepunten

De nieuwe regelgeving zal inzetten op drie actiepunten: meer toegangscontrole, voldoende camerabeveiliging en strenge standaarden voor een goede afsluiting. Ook komt er een digitaal platform waarop havenfaciliteiten informatie uitwisselen en incidenten worden gemeld.

Daarnaast komt er een expliciete bepaling om een havenverbod op te leggen voor hardnekkige overtreders. Indringers riskeren zwaardere straffen. Zo zouden zware inbreuken kunnen leiden tot vijftien jaar cel en honderdduizenden euro’s boete. “In Antwerpen worden uithalers en indringers na veroordeling effectief naar de gevangenis gestuurd. Rotterdam legt een geldboete op. Eenmaal betaald, komen ze terug en begint het opnieuw. Het is een draaideursysteem. In dat opzicht doen wij het beter in ons land en zeggen we ‘stop'”, vertelt minister Van Quickenborne. 

Waterbed

Antwerps havenschepen Annick De Ridder: “We zijn zeer tevreden met de interesse vanuit het federaal niveau voor onze havens. Je kunt het vergelijken met een waterbed. Als er strenger wordt opgetreden in de haven van Rotterdam bijvoorbeeld, maar dit gebeurt niet in Antwerpen, dan komen de problemen hier naar boven.”

Het wetsontwerp wordt nu uitgewerkt. Het plan wordt in oktober 2021 voorgelegd aan de gewesten. Tegen begin volgend jaar wordt de nieuwe wet voorgelegd aan het parlement. 

Julie Desmet