Makelaar JLL: “Nu ook geen ruimte meer op as Antwerpen-Gent”

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren
Logistiek vastgoed in Vlaanderen
Logistiek vastgoed in Vlaanderen © JLL

De vraag naar logistiek vastgoed in Vlaanderen blijft bijzonder hoog, maar er worden minder transacties opgetekend. Dat betekent dat het gebrek aan gronden nog nijpender is geworden. Ook het aanbod op de as Antwerpen-Gent droogt nu op.

Volgens Mathieu Opsomer, Head of Industrial & Logistics Belgium bij vastgoedmakelaar JLL, tekent 2021 zich af als een goed jaar voor de opname van logistiek en industrieel vastgoed in Vlaanderen. In totaal is tijdens de eerste acht maanden al 917.000 m² opgenomen, tegenover 975.00 m² in dezelfde periode van 2020 (wat ongeveer overeenkomt met het vijfjaargemiddelde). Maar dit cijfer wordt beïnvloed door het uitstekende resultaat van het industrieel vastgoed

“Als je zuiver naar de logistiek kijkt, dan is de opname gedaald, van 465.000 m² tijdens de eerste acht maanden van vorig jaar tot 333.000 m² dit jaar. Die daling is hoofdzakelijk het gebrek aan gronden op de assen Antwerpen-Brussel en Antwerpen-Gent”, zegt hij.

Toch nog topjaar

Omdat vier belangrijke projecten (of delen van) nog voor het einde van het jaar in gebruik genomen worden ,wordt 2021 alsnog een topjaar (Ghent Logistics Campus, Callebaut, X2O/Overstock en Genk Green Logistics). Met alles wat nog in de pijplijn zit voor dit jaar zal de opname van logistiek vastgoed in 2021 met 529.000 m² ruim boven het vijfjaargemiddelde uitkomen, ondank de grondschaarste”, oordeelt Opsomer.

Limburg blijft in de lift

Dit jaar is tot nu toe op de as Antwerpen-Brussel 72.000 m² opgenomen. Dat is 60% minder dan het vijfjaargemiddelde. Op de as Antwerpen-Gent was de opname 80.000 m² of 30% minder dan gemiddeld. Op de as Antwerpen-Limburg, daarentegen, steeg de opname tot 154.000 m² of 32% meer dan gemiddeld. Ook de as Antwerpen-Gent is aan het opdrogen, terwijl Limburg nog altijd in de lift zit”, zegt Opsomer. “Meer dan ooit wordt de markt van het logistieke vastgoed gedomineerd door het (gebrek aan) aanbod van gronden”.

Aanbod slinkt in Gent

Wat Opsomer opvalt, is dat ook het aanbod in de haven van Gent aan het opdrogen is, wat mee de daling op de as Antwerpen-Gent verklaart. “Zo’n vier jaar geleden waren daar nog veel beschikbare terreinen te vinden, maar ook op deze locatie worden ze vandaag schaars”, stelt hij.

Limburg is de regio waar er nog mogelijkheden zijn. “Ook in West-Vlaanderen is het moeilijk grond te vinden, buiten enkele ‘brownfields’ die vrijkomen, maar ze zijn niet gegeerd. Zeebrugge is wel een uitzondering. Na jaren stilstand komt er eindelijk wat beweging in de markt”, aldus Opsomer.

Henegouwen

“Intercommunales in Henegouwen spelen trouwens handig in op de grondschaarste in Vlaanderen door terreinen aan te bieden in Moeskroen en Doornik”, zegt hij. Vlaamse logistieke bedrijven zouden met andere woorden steeds meer hun blijk op deze locaties kunnen richten.

Philippe Van Dooren