Jonge havenarbeidster (37) verongelukt op Kaai 1227 (update)

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen
Ziekenwagen
Ziekenwagen © Belga Nicolas Maeterlinck

Op het einde van haar shift is woensdagavond een jonge havenarbeidster op Kaai 1227 van Seaport Terminals (Katoen Natie) onder een heftruck terechtgekomen en overleden. Het zou mogelijk gaan om een dodehoekongeval. De vrouw werkte als markeerder.

Volgens Carl Leeman, Chief Risk Officer van Katoen Natie, moet het technische onderzoek de juiste oorzaak van het ongeval nog duidelijk maken. “Dit is een spijtig ongeval net op het einde van de shift. Uit een eerste onderzoek blijkt dat technisch en qua keuringen alles in orde was met de heftruck. Het zou vermoedelijk gaan om een dodehoekongeval ondanks het feit dat de heftrucks met alle toeters en bellen uitgerust zijn. Als bedrijf hebben we veel geïnvesteerd in de veiligheid. De technische inspectie is bezig met het onderzoek.

De vrouw werkte als markeerder van containers en werd aangereden door de bestuurder van een heftruck. De omstandigheden van het ongeval worden nog onderzocht, maar het slachtoffer overleed ter plaatse. De bestuurder van de heftruck, een 59-jarige man uit Beveren, legde een negatieve alcoholtest af en verkeerde in shock. De arbeidsinspectie kwam namens et Gentse arbeidsauditoraat ter plaatse en een technische deskundige werd aangesteld om het ongeval te onderzoeken.

Veiligheidsplan Cepa

De jonge vrouw was als havenarbeidster aangesloten bij Cepa, de werkgeverscentrale van de haven. Yann Pauwels, directeur van Cepa, kan geen verdere details geven over het ongeval. “We willen vermijden dat er foutieve informatie wordt gegeven. We zijn nog aan het bekijken wat er is gebeurd. De voorbije jaren hebben we dankzij ons veiligheidsplan het aantal ongevallen zien dalen. Dit incident is een stimulans om steeds beter te doen. Zo goed als alle havenvoertuigen zijn sinds twee jaar uitgerust met camera’s en detectiesystemen. Bedrijven zoals Katoen Natie hebben daarin zwaar geïnvesteerd. Er wordt ook sterk gesensibiliseerd op het scheiden van mensen en machines”, besluit hij.

Koen Heinen