Fernand Huts (Katoen Natie): “Ik wil blijven spelen”

Nieuws, Logistiek
Julie Desmet
Fernand Huts
Fernand Huts © Julie Desmet

Meer dan honderd genodigden verzamelden op 14 september in het Estse Tallinn om het monumentale altaarstuk over Dimpna, patrones van de ‘zotten’, uit Huts’ privéverzameling te komen bewonderen. Dat ludieke aspect is bij hem nooit ver weg.

‘Zot van Dimpna’ is een grootschalige onderzoekscampagne van The Phoebus Foundation (de kunststichting die zorgt voor Huts’ privéverzameling, red.) rond het unieke ‘Dimpna-altaarstuk’ van Goossen Van der Weyden, een sleutelstuk in het oeuvre van de kleinzoon van de vermaarde Rogier. 

Handelsrelaties

Tijdens de voorstelling ‘From Memling to Rubens’ in het Kadriorgpaleis op 13 september liet Huts al weten dat kunst een belangrijke bijdrage levert tot de goede relaties tussen regio’s, naties en landen. Hij wil met The Phoebus Foundation de komende jaren zo veel mogelijk naar het buitenland te trekken. “We moeten de stichting beschouwen als een verzamelaar, maar ook als een machine die onderzoek doet en Vlaanderen wereldwijd in beeld brengt”, vertelde hij toen.

Zottigheid

Meer dan honderd genodigden uit zowel de politieke, economische als culturele sector, verzamelden een dag later – op 14 september – in de Sint-Nicolaaskerk in Tallinn om de zeven gerestaureerde Dimpna-panelen te aanschouwen. Het werk is afkomstig uit de abdij van Tongerlo in de buurt van Geel, waar de cultus van de heilige Dimpna, de patrones van de bezetenen en geesteszieken, nog altijd in stand wordt gehouden. 

De paardenmolen

Bij Huts is de ‘plezierige zottigheid’ nooit ver weg. “Ik koop graag kunst rond narren en feesttaferelen. Een van mijn lievelingen is de Brusselse kunstenaar Edgard Tytgat”, vertelt hij. “Ik ben zot van hem. Hij schildert graag carrousels en ik zit graag op de paardenmolen”, lacht hij. “Op een van onze laatste tentoonstellingen heb ik een carrousel laten plaatsen zodat ik mee op de paardjes kon draaien. Er schuilt een kind in mij, maar daarin schuilt mijn kracht.”

“Onze budgetten zijn nooit beperkt voor bedrijfsfeesten”, gaat hij verder. “Je moet kunnen feesten. We steken de formele beslissingslijnen voorbij door de informele. Die bouw je op door elkaar te leren kennen. Vandaar dat we zo weinig managementlagen hebben.”

Boerentoren

De afbraakwerken van de Antwerpse Boerentoren zijn volop aan de gang, liet hij nog weten. “De belangrijkste fase in het project is nu, zijnde de keuze van de architect. We nemen een architect onder de arm voor de techniek en een voor de creativiteit. Het project is bijzonder gegeerd, de hele wereld doet mee.”

Julie Desmet