Efficiënter plannen via mijnonlineagenda.be van Introlution

Logistiek
Melanie De Vrieze
Magazijn Gheys Transport & Logistiek
Magazijn Gheys Transport & Logistiek © Gheys Logistics

(Publireportage) Zo’n 150 vrachtwagens komen dagelijks laden en lossen bij Gheys Transport & Logistiek. “Plannen met mijnonlineagenda.be van Introlution heeft ons flink wat efficiëntie opgeleverd”, stelt Bert Gheys.

Gheys Transport & Logistiek is een familiebedrijf dat zijn roots heeft in Mol. Later kwamen er ook vestigingen bij in Beringen en in Genk. De logistiek dienstverlener werkt voornamelijk voor de petrochemische sector en meer specifiek voor plasticverwerkende bedrijven. De basis plastics worden tijdelijk gestockeerd, verpakt in zakken of los gestort in silo’s. Dagelijks verwerkt Gheys tot 150 vrachtwagens, goed voor een jaaromzet van zo’n 80 miljoen euro.

Bert Gheys: “Voor onze belangrijkste logistieke site, Beringen, groeide de noodzaak om het aan- en afrijden van de vrachtwagens beter te spreiden. Er ontstonden grote pieken, vooral ’s morgens vroeg, kort na de middag en ’s avonds tegen het sluitingsuur. Dat bracht congestie in onze magazijnen en stress voor onze werknemers mee. Voor de vrachtwagenchauffeurs die komen lossen of laden, was het ook niet leuk, noch efficiënt om lang te moeten wachten. We zijn via een klant in contact gekomen met ‘mijnonlineagenda.be’, de planningssoftware van Introlution.”

Laagdrempelige boekingsoftware

“Het boekingssysteem van Introlution is laagdrempelig en heel eenvoudig te implementeren. De chauffeurs gebruiken het om een tijdslot bij ons te boeken wanneer ze een vracht willen komen laden of lossen. Bij de implementatie hebben we een mailing georganiseerd naar onze klanten en naar de transporteurs die ons bekend waren. Bij de start konden we meteen rekenen op de medewerking van 70% van de vrachtwagenchauffeurs. Vandaag boekt ongeveer 95% van de chauffeurs een slot om te komen lossen of laden.”

Bredere spreiding in magazijn

Sinds de invoering van de online agenda ziet Bert Gheys een betere spreiding van de vrachtwagens aan zijn magazijnen. “Omdat we nu per uur evenveel time slots openzetten, zijn de pieken mooi uitgevlakt. We kunnen nu ook veel efficiënter te werk gaan en er is minder stress. Vroeger probeerden we tijdens de pieken meer medewerkers in te zetten en we moesten dan ook meer materiaal en heftrucks voorzien. Dat is nu veel beter verdeeld over de dag.”

“Door de betere spreiding kunnen we een onverwachte vrachtwagen meer of minder makkelijk opvangen. Staan er plots vijf of zes extra vrachtwagens voor de deur zonder dat de chauffeurs een slot geboekt hebben, dan zal een aantal nog altijd wel wat moeten wachten.”

[[{“fid”:”27118″,”view_mode”:”full”,”fields”:{“format”:”full”,”field_image_copyright[und][0][value]”:””,”field_image_caption[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”field_deltas”:{“2”:{“format”:”full”,”field_image_copyright[und][0][value]”:””,”field_image_caption[und][0][value]”:””}},”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”media-element file-full”,”data-delta”:”2″}}]]

Hoe slot boeken?

Een tijdslot boeken doet de planner met een login en een paswoord: “Hij voert ook zijn referentienummer in, dat wij vervolgens kunnen koppelen aan de opdracht die we van onze klant kregen. Sinds een aantal jaar heeft Introlution een integratie voorzien met ons WMS-systeem. Zo kunnen wij de gemaakte boekingen en de registraties van de chauffeurs via een geautomatiseerde computerlink in ons eigen systeem integreren.”

De online agenda is flexibel aanpasbaar, besluit Bert Gheys. “Tijdens minder drukke periodes kunnen we eenvoudig een aantal time slots minder openzetten. Is het druk en hebben we voldoende personeel en materiaal, dan maken we slots bij.”

Zelf kade en uur kiezen

Davy Van Holder van Introlution: “Mijnonlineagenda.be is volledig web based en beschikbaar in het Nederlands, Frans en Engels. Het platform heeft twee varianten: chauffeurs kiezen alleen het uur of ze kiezen de kade én het uur. Ze kunnen ook eventueel aangeven met welk materiaal ze komen, of over welke laadtype het gaat (FTL Load, LTL Unload …). Deze verschillende afspraaktypes krijgen, indien gewenst, elk een aparte kleurcode. Bepaalde afspraaktypes (bijvoorbeeld los- of laadtypes) kunnen ook exclusief gekoppeld worden aan bepaalde kades. Met het toewijzen van bepaalde rechten, zet je het systeem helemaal naar je hand. Je kan bijvoorbeeld bepalen hoeveel tijd vooraf een afspraak minimaal ingeboekt moet worden door een transporteur, of hoeveel tijd (dagen/weken) vooruit ingepland kan worden. Er kunnen ook afwijkende profielen gecreëerd worden, die bepaalde transporteurs meer of minder rechten geven, bijvoorbeeld het aantal kades beperken waar afspraken ingeboekt kunnen worden. Elke ondernomen actie wordt per mail aan de transporteur bevestigd, met eventueel je eigen customer service in kopie. Met een API koppel je de online agenda aan je eigen SAP-systeem of andere interne software, zoals een WMS.”

Hier vindt u meer informatie over mijnonlineagenda en onderaan ziet u een filmpje over de werking van mijnonlineagenda.

[[{“fid”:”27119″,”view_mode”:”original_size”,”fields”:{“class”:”media-element file-full”,”data-delta”:”3″,”format”:”original_size”,”field_image_copyright[und][0][value]”:””,”field_image_caption[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”field_deltas”:{“3”:{“class”:”media-element file-full”,”data-delta”:”3″,”format”:”original_size”,”field_image_copyright[und][0][value]”:””,”field_image_caption[und][0][value]”:””}},”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”media-element file-original-size”,”data-delta”:”3″}}]]

Neem vijblijvend contact op met Introlution:
Donklaan 189
9290 Berlare
09 345 67 90 
info@introlution.be
www.introlution.be