Zomer: 3 zussen Bevertrans over discussies, overnachtingen en tablets

Nieuws, Logistiek
Yannick De Spiegeleir
Marlotte, Liselotte, Charlotte en Geert Verhegge van familietransportbedrijf Bevertrans
Marlotte, Liselotte, Charlotte en Geert Verhegge van familietransportbedrijf Bevertrans © Bevertrans

Deze week zoeken we in de zomerreeks naar verhalen over de erfelijkheid van ‘maritiem- of transportbloed’. Vandaag: Bevertrans. Zussen Liselotte (35), Charlotte (33) en Marlotte (30) namen het roer over van hun vader Geert Verhegge (61).

Samen met Jean-Marie Betsch stond Geert Verhegge in 1993 aan de doopvont van Bevertrans. Het transportbedrijf bestond toen uit 2 trekkers en 2 chauffeurs. Na het overlijden van Betsch stapte Geerts echtgenote Kristien Vanslambrouck in het bedrijf. Vanslambrouck overleed in 2006. Sinds begin dit jaar hebben hun drie dochters officieel de fakkel overgenomen als bedrijfsleider van Bevertrans. Het bedrijf beschikt nu over een vloot van 48 trekkers en is gespecialiseerd in het vervoer van gevarengoed (ADR), tankcontainers en kippertransport. “In het begin kregen we wel eens een klant aan de lijn die ons vroeg: ‘Meisje, waar is uw papa’, maar dat is al fel geminderd”, lacht Marlotte.

Het was geen op voorhand uitgestippeld scenario dat de drie zussen hun intrede zouden maken in het bedrijf. “Ik heb zelfs ooit gezegd dat ik die stap nooit zou zetten”, lacht Charlotte. Toch maakten ze alle drie druppelsgewijs hun opwachting bij Bevertrans. In 2006 beet Liselotte de spits af na haar studies logistiek beheer. Ze is financieel verantwoordelijke. Als enige van de drie zussen beschikt ze ook over een rijbewijs als vrachtwagenchauffeur. Zeven jaar later, in 2013, trad de jongste zus Marlotte in haar voetsporen. Zij is vandaag operationeel en commercieel verantwoordelijke. Twee jaar geleden kwam Charlotte als laatste aan boord. Zij ontfermt zich over het hr-beleid. Ook haar man Tom maakt sinds dit jaar deel uit van het familiebedrijf en neef Frederick is al enkele jaren aan de slag als planner.

Leergierig

Ze gingen niet over één nacht ijs voor de overname van het familiebedrijf. “We hebben bij Voka infosessies (Familio) gevolgd over hoe je zo’n overdracht binnen een familiebedrijf best regelt. Het was een traject met maandelijkse sessies dat we volgden, samen met aspirant-bedrijfsleiders van andere familiebedrijven.” De zussen zijn sowieso zeer leergierig. “We kregen al de opmerking van mensen uit de sector dat we het meest aanwezig zijn op lezingen en infosessies”, zegt Liselotte. “We willen altijd mee zijn met de laatste ontwikkelingen.”

Botst het vaak tussen hen? Marlotte: “Het is bijvoorbeeld al gebeurd dat een chauffeur verlof wil nemen, maar dat dat op een bepaalde drukke dag moeilijk lukt. Als planningsverantwoordelijke ben ik dan wel al eens in discussie gegaan met Charlotte, die kijkt vanuit haar bril als verantwoordelijke voor het personeelsbeleid.” Al zien de zussen vooral voordelen in het samen leiden van het bedrijf. “Als je als familie iets tegen elkaar moet zeggen, bijt je minder snel op je tong en zeg je waar het op staat. We gaan sneller in discussie, maar zitten even goed vaak gewoon op dezelfde golflengte.”

Overnachtingsplaatsen en tablets

De transportsector staat niet stil en dat beseffen ze ook bij Bevertrans. In maart kondigde het West-Vlaamse bedrijf de aankoop aan van 5 lng-trekkers als uitbreiding van hun vloot en vorig jaar kochten ze een nieuw terrein aan waar ze voor hun buitenlandse chauffeurs tien overnachtingsplaatsen en bijhorend sanitair zullen realiseren met parking en een wasplaats. Daarnaast willen de zussen fors inzetten op de digitalisering van het hele operationele proces. “De planning en administratieve afhandeling verloopt nu nog zeer omslachtig, waardoor er veel tijd in kruipt. Tegen eind dit jaar willen we een tablet in elke vrachtwagen om alles vlotter te laten verlopen.”

Yannick De Spiegeleir