MG Real Estate bouwt nieuw XXL-magazijn naast Kluizendok in Gent

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren
MG Real Estate - Kluizendok Gent
MG Real Estate – Kluizendok Gent © Soil & Building

De voorbereidende werken voor de bouw van MG Logistics Kluizendok, een nieuw project van MG Real Estate, zijn deze week gestart. Een eerste magazijn van 25.000 m² moet begin volgend jaar klaar zijn. Op termijn wordt het 75.000 m² groot.

De gebouwen komen op een terrein juist naast de site WDPort of Ghent, waar Mainfreight, Distrilog, H.Essers en binnenkort X2O/Overstock gevestigd zijn. “Wij hebben daar 12 ha grond die we aan het voorbereiden zijn voor de bouw van een eerste unit van 25.000 m². Begin volgend jaar moet die operationeel zijn”, zegt Ignace Tytgat, CEO van MG Real Estate. Het gebouw is uitbreidbaar tot 75.000 m². “Daarnaast komt er 22.000 m² aan ‘asfalt”, meldt Soil & Building, dat zopas met de grondwerken begon.

Gesprekken bezig

Volgens Tytgat is er nog geen deal met de toekomstige gebruiker. “Er zijn met verschillende mooie partijen gesprekken aan de gang. Wij bouwen dus op risico, maar hebben er alle vertrouwen in dat wij in de loop van het derde kwartaal een deal met een van hen kunnen sluiten. Door nu al te beginnen bouwen, winnen we tijd en kunnen we het gebouw vroeger in de markt zetten. De belangstelling is alvast zeer groot.”

Logistieke hotspot Gent

In het Gentse deel van North Sea Port is er inderdaad heel veel belangstelling. Ook Heylen Warehouses bouwt in Rieme – op een boogscheut van het Kluizendok – een campus van 120.000 m² , waar ook het megamagazijn van Bleckmann staat (onlangs overgekocht door GLP, het vroegere Gazeley).

Volgens Tytgat is die belangstelling zeker te verklaren. “We zitten in Vlaanderen met een grondschaarste en in Gent is er nog de mogelijkheid om grote magazijnen neer te zetten. Veel bedrijven willen hun logistiek consolideren in één nieuw gebouw en hebben dus ruimte nodig. Daarnaast biedt de haven uitstekende mogelijkheden op multimodaal gebied, want de infrastructuur is er al aanwezig. De ontsluiting over de weg is ook bijzonder goed.”

Een vierde argument is de beschikbaarheid van personeel. In andere gebieden zoals Antwerpen en Brabant is het zeer moeilijk geworden om geschikt personeel te vinden. In het Gentse valt dat nog mee, al beginnen de reserves ook daar af te zwakken”, zegt hij.

Philippe Van Dooren