Wetgever wil Amazon verplichten om logistieke tak te verkopen

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

In de VS is een wetsvoorstel ingediend om de macht van de grote techbedrijven in te perken. Ook Amazon wordt nadrukkelijk geviseerd. De onlinegigant zou kunnen verplicht worden om zijn logistieke activiteiten te verkopen of af te stoten.

Het Democratische congreslid Pramila Jayapal – pittig detail: verkozen in de staat Washington waar Amazon zijn hoofdzetel heeft – heeft een wetsvoorstel ingediend dat moet voorkomen dat Amazon externe verkopers lokt om zijn logistieke diensten te gebruiken in ruil voor een voorkeursbehandeling op zijn webwinkel. Het wetsvoorstel ‘Ending Platform Monopolies Act’ wordt gesteund door de Republikein Lance Gooden, een Trumpaanhanger.

De wet vereist dat dominante platforms – waaronder Amazon, Google en Facebook – bedrijfsonderdelen die ze kunnen gebruiken om hun eigen diensten te bevoordelen, afstoten. In het geval van Amazon viseert Jayapal de dienst Fulfillment by Amazon. Bijna 85% van de grootste externe verkopers op het Amazonplatform maakt gebruik van die dienst, waarbij zij de onlineretailer een vergoeding betalen voor de opslag, verpakking en verzending van hun producten.

Geen andere keuze

Meer dan de helft van de producten die op Amazon worden verkocht, is afkomstig van die externe handelaars. Verkopers kunnen de logistiek zelf afhandelen of aan externe logistiekers overlaten – zoals XPO Logistics of Radial – maar volgens Jayapal’s woordvoerder zeggen velen dat ze de dienst van Amazon gebruiken (en vaak extra vergoedingen betalen) omdat dat hun producten een betere plaatsing op het platform geeft en de verkoop stimuleert. “Talloze derdepartijverkopers hebben ons gemeld dat ze het gevoel hebben dat ze geen andere keuze hebben dan te betalen voor Fulfillment by Amazon om hun producten te verkopen”, stelt hij.

Pact met de duivel

Een tweede reden waarom Jayapal Amazon in het vizier neemt, is dat die marktplaats veel verkopers aantrekt omdat zij zo meer producten kunnen verkopen, maar dat Amazon over zoveel data over die verkopen beschikt dat het zijn eigen gelijkaardige producten beter kan vermarkten. Volgens de woordvoerder zien veel verkopers in dat ze een pact met de duivel hebben, vermits Amazon vrijwel elk aspect van de onlinetransacties controleert.

De inkomsten van Amazon uit diensten voor externe verkopers, waaronder de commissies op de verkoop en de logistiek, bedroegen in 2020 meer dan 80 miljard dollar. Mocht het wetsvoorstel gestemd worden, zou de onlineretailer dus hard getroffen worden.

Dominante positie breken

In het Huis van Afgevaardigden krijgt het wetsvoorstel veel steun – ook van Republikeinen – maar het is nog onduidelijk of dat ook in de Senaat het geval is. Hoewel het wetsvoorstel van Jayapal misschien nooit wet zal worden, is het wel de duidelijkste indicatie tot nu toe dat wetgevers de macht van Amazon willen beteugelen, zeggen Amerikaanse marktkenners.

En die macht is groot: de onlinehandel in de VS bedraagt ruim 380 miljard dollar per jaar. Van elke dollar die de consumenten uitgeven, komt 41 cent van de verkoop via Amazon. Die verwierf zijn dominante positie onder meer dankzij zijn performante logistiek en de snelle levering. Als Amazon zijn logistiek moet afstoten, zouden de gevolgen dus niet min zijn.

Philippe Van Dooren