Vlaamse inkomsten kilometerheffing breken record: 492 miljoen euro

Nieuws, Logistiek
Yannick De Spiegeleir
Infobord kilometerheffing
Infobord kilometerheffing © Viapass

Ondanks de coronacrisis heeft de kilometerheffing op vrachtwagens in het afgelopen werkingsjaar een recordbedrag opgeleverd van 492 miljoen euro voor Vlaanderen. In 2020 ging 110 miljoen euro van het totaalbudget naar investeringen voor de weg.

In het vijfde werkingsjaar van de kilometerheffing, van april 2020 tot en met maart 2021, stroomde er 492 miljoen euro naar de kas van de Vlaamse regering: een record en 40 miljoen euro meer dan het jaar voordien, toen er van corona nog geen sprake was. Johan Schoups, algemeen directeur van Viapass, de overheidsorganisatie die de kilometerheffing coördineert, verklaart het record. “Vlaanderen heeft de prijzen voor de zwaarste vrachtwagens met 2 eurocent per gereden kilometer opgetrokken. Die verhoging werd al in 2019 aangekondigd. Bovendien herstelde het vrachtverkeer zich na de impact van de eerste coronagolf vrij snel.” Ter vergelijking: in Wallonië en Brussel vielen de inkomsten in het afgelopen werkingsjaar licht terug. 

Investeringen

Uit een parlementaire vraag van Carmen Ryheul (Vlaams Belang) aan Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) blijkt dat het leeuwendeel van de inkomsten in Vlaanderen terugstromen naar de algemene middelen. Het gaat daarbij voor alle duidelijkheid om de cijfers voor 2020 en dus niet het werkingsjaar tussen april 2020 en maart 2021. “Voor het Agentschap Wegen en Verkeer gaat het jaarlijks om een budget van 100 miljoen euro voor investeringen in de weg. In 2020 werd eenmalig nog een bedrag van 10 miljoen extra voorzien”, zegt minister Peeters. Vlaams-Brabant spant als provincie de kroon met een totaalinvestering van 51 miljoen euro. Het grootste deel daarvan werd geïnvesteerd in de aanleg van de spitsstrook op de E314 ter hoogte van Wilsele en Aarschot.

Daarnaast wordt er 40 miljoen euro voorzien voor flankerend beleid. Het grootste deel van het budget, ongeveer 35 miljoen euro, is voorzien voor de subsidie ecologisch en veilig transport. Voor andere flankerende maatregelen wordt normaal maximaal 4 miljoen euro voorzien, maar in 2020 ging het eenmalig om 8,8 miljoen euro in het kader van de Ecologiepremie+ die ondernemingen steunt die hun productieproces milieuvriendelijk en energiezuinig maken.

Buitenlandse ondernemers

Tot slot blijkt uit de cijfers van Viapass dat meer dan de helft (53%) van de kilometerheffing betaald wordt door buitenlandse ondernemers, want de Belgische transportbedrijven betaalden 47% procent van de kilometerheffing. Nederlandse en Poolse transportbedrijven spannen de kroon. Zij zijn beide goed voor 10% van de totale inkomsten van de kilometerheffing in ons land. Roemeense trucks staan op de vierde plaats met 6,1%, gevolgd door Litouwse (4,6%), Duitse (3,8%), Franse (3%), Luxemburgse (2,5%) en Bulgaarse (2,4%) vrachtwagens. Die rangschikking van landen was in 2019 niet anders. Per werkdag reden er in 2020 gemiddeld 144.474 vrachtwagens in België, tegenover 146.897 een jaar eerder.

Yannick De Spiegeleir