P&O Ferrymasters opent in Genk zijn eerste warehouse in België

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren
Genk P&O Ferrymasters
Genk P&O Ferrymasters © P&O Ferrymasters

P&O Ferrymasters zal voor het eerst een warehouse in België openen. Het gebouw van 10.000 m² komt op Genk Green Logistics, de ex-Fordsite in Genk. Het bedrijf rolt in Europa een havengerichte fulfilmentstrategie uit.

Genk Green Logistics (GGL) – een joint venture tussen Intervest en Groep Machiels – heeft met P&O Ferrymasters een huurovereenkomst gesloten voor een unit van ruim 10.000 m² op de site. Het warehouse zal door MG Real Estate gebouwd worden. Dat bedrijf is de partner van GGL voor de realisatie van het logistiek- en semi-industrieel complex, dat in totaal zo’n 250.000 m² kan beslaan.  

P&O Ferrymasters is de tweede groep die zich in zone B van de voormalige Fordsite vestigt. Eerder kondigde Eddie Stobart Logistics Europe aan er een logistiek gebouw van 25.000 m2 te openen. Ter herinnering: H.Essers ontwikkelt de logistieke zone C. Daarnaast ontwikkelen Groep Machiels en H.Essers langs het Albertkanaal een nieuwe containerhaven, Port of Limburg.

De tak contractlogistiek van P&O Ferrymasters zal al eind dit jaar zijn intrek nemen in het Galaxy blok van GGL, het grootste van de drie blokken die in zone B gerealiseerd zullen worden.

Havengerichte fulfilmentstrategie

P&O Ferrymasters, dat twee jaar geleden samen met P&O Ferries door DP World werd overgenomen, is vooral gekend als intermodale transportoperator. Het bedrijf wil zich ook profileren als een logistieke operator, waarbij de fulfilmentactiviteiten aansluiten op deepsea- en shortseahaventrafieken en zijn intermodale netwerk in Europa. In 2019 opende het een eerste warehouse van 17.000 m² in Rotterdam en een jaar later een tweede, van 21.000 m² op DP London Gateway.

“Genk wordt dus de derde logistieke vestiging van P&O Ferrymasters in zijn havengerichte fulfilmentstrategie in Europa”, bevestigt Mark Mulder, Contract Logistics Director bij P&O Ferrymasters. “Ook geldt de redenering dat wij weg-, spoor- en zeevervoer nauwer met elkaar willen verbinden met logistieke activiteiten. De ontsluiting van Genk via de binnenvaart maakt een directe verbinding met DP World Antwerp mogelijk. Ook de spoorterminal op de zone zal in de toekomst een rol kunnen spelen.”

Volgens Mulder zijn de goederen waarop het warehouse in Genk zich zal richten, zeer divers. “We denken bijvoorbeeld aan FMCG (fast moving consumer goods), chemie en andere ‘verticals’, net als in Rotterdam en Londen”, zegt hij. Naast opslag biedt het bedrijf logistieke diensten aan zoals ‘pick and pack’, douaneafhandeling, voorraadbeheer en herpallettisering.

Genk Green Logistics

“De commercialisering draait op volle toeren en begint duidelijk vruchten af te werpen. Met deze tweede overeenkomst is bijna 15% van de totaal beschikbare ruimte verhuurd. Dit is dan ook een belangrijke stap voorwaarts in de duurzame reconversie van Genk Green Logistics en de voormalige Fordsite in zijn geheel”, zegt van zijn kant Louis Machiels, voorzitter van Group Machiels.

Philippe Van Dooren