JooS Consulting lanceert logistieke spin-off Supply Change

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren
Krissy Diels (l.) en Veronique Lievens
Krissy Diels (l.) en Veronique Lievens © JooS Consulting

JooS Consulting (Niel) lanceert vandaag de spin-off Supply Change. Het nieuwe bedrijf detacheert consultants met logistieke expertise bij grote bedrijven. Het start met vijftig consultants in vast dienstverband.

Joos Consulting werd opgericht in 1998 door Johan Van Damme en groeide uit tot een belangrijke speler in het detacheren van financiële professionals. In 2007 kwam er een eerste spin-off: PZ, gespecialiseerd in het detacheren van hr-professionals. Vijf jaar later werd Waterfront opgestart, voor het detacheren van freelance senior managers.

Van vijftig naar honderd

“Binnen Joos Consulting hebben we ook junior en senior consultants in dienst met een supplychain- of logistiek profiel. De laatste jaren merken we dat er alsmaar meer vraag is naar hun diensten binnen grote productie- en retailbedrijven en logistieke dienstverleners. Daarom hebben we beslist om er een aparte entiteit van te maken. Ze start met vijftig consultants. Naar verwachting zullen het er zo’n honderd over drie jaar zijn”, zegt Veronique Lievens (rechts op de foto). Zij is al acht jaar actief in de groep en staat aan het hoofd van Supply Change.

“Door in te zetten op een eigen naam en merk, kunnen we de focus op supplychain vergroten en onze positie in de markt verbeteren. Daarnaast kunnen we nog meer specifieke opleidingen aanbieden”, voegt ze toe.

Projectbasis en tijdelijk

De taken die de consultants op zich nemen, zijn divers. “In de supplychain zijn het meer analytische taken en in de logistiek is er meer vraag naar operationele mensen. Zij kunnen op projectbasis ingeschakeld worden, bijvoorbeeld voor de optimalisatie van de keten. Maar ze kunnen ook mensen vervangen die tijdelijk uitvallen door ziekte, burn-out of zwangerschap. Daarbij vallen de consultants niet alleen in, maar worden ze ook ingezet voor advies, implementatie van nieuwe processen, en dergelijke meer”, voegt ze toe.

“Taken die de consultants op zich nemen, zijn bijvoorbeeld rapporteringen, implementatie van SAP of het opzetten van ‘demand planning’ en ‘forecasting’. Stel dat een producent een nieuwe chipsmerk op de markt wil zetten. Onze consultant helpt hem bij het plannen van de te produceren hoeveelheden in de lanceringsfase, van de te produceren smaken, van de supplychain na de lancering enzovoort. Zij worden doorgaans acht à tien maanden gedetacheerd of zelfs anderhalf jaar.”

Die consultants staan op de payroll van Supply Change.  “Zelfs tijdens de moeilijkste coronamaanden zijn wij als familiebedrijf erin geslaagd om iedereen aan boord te houden en niemand op tijdelijke werkloosheid te zetten. Onze benadering geeft ons nu een competitief voordeel: we krijgen beduidend meer spontane sollicitaties binnen”, zegt Lievens tot slot.

Op de foto: ‘loyalty manager’ Krissy Diels en ‘senior loyalty manager’ Veronique Lievens met het logo van Supply Change.

Philippe Van Dooren