Gosselin switcht oude en nieuwe havenkraan van plaats

Nieuws, Logistiek
Michiel Leen
Nieuwe havenkraan bij Gosselin
Nieuwe havenkraan bij Gosselin © Gosselin

Grote manoeuvres op de Gosselinterminal in Deurne deze woensdagochtend. Het bedrijf brengt zijn nieuwe Gottwaldhavenkraan naar een nieuwe positie langs het Albertkanaal. Een oudere Liebherrkraan verhuist in tegenovergestelde richting.

Voor de verhuisoperatie doet Gosselin een beroep op Victrol (RoRo and heavy lift pontoons), die beide kranen over het Albertkanaal vervoert. Gosselin verwacht dat de ‘position switch’ met de oude kraan de hele dag in beslag zal nemen. De werken zijn vanochtend – woensdag 16 juni – vroeg begonnen. 

Heavy lift

De Konecranes Gottwald model 5-kraan komt er in het kader van de verbreding van het Albertkanaal en de uitbreiding van de kaaimuur van Gosselin. “We zetten in op de binnenvaart en op multimodale oplossingen om de druk op onze (lokale) wegen te verlichten en zekerheid te bieden aan onze klanten. Want het aantal behandelde containers blijft stijgen,” aldus Marc Smet, CEO van Gosselin Group. De nieuwe kraan heeft een radius van 51 meter en zal voornamelijk ingezet worden voor containers en breakbulk cargo. Het gevaarte heeft een maximum capaciteit van 125 ton, wat van pas komt bij heavy lifts. 

Assemblage op kaai 

De machine werd op 3 mei in stukken via de binnenvaart geleverd. Sindsdien heeft Gosselin Logistics samen met enkele specialisten van Konecranes Germany en Sarens onafgebroken gewerkt om de nieuwe kraan te assembleren (zie video). Na enkele dagen van zware testen met containers en het liften van andere ballasten, werd de kraan goedgekeurd voor gebruik. 

Michiel Leen