GEFCO staat weer in de etalage

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren
GEFCO Ghislenghien
GEFCO Ghislenghien © Gefco

Twee jaar na de mislukte beursgang staat GEFCO opnieuw te koop. Beide aandeelhouders – de Russische spoorwegen RSZ en automobielgroep Stellantis (ex-PSA) – willen hun participatie in de logistieke groep verkopen. Twee banken werden gemandateerd.

RSZ kocht in 2012 75% van de aandelen in de Franse logistieke groep GEFCO voor 800 miljoen euro. De automobielgroep PSA (Peugeot Citroën) behield 25%. De Russische staatsspoormaatschappij was van plan om – naar analogie met Deutsche Bahn/DB Schenker en SNCF/Geodis – uit te groeien tot een logistiek zwaargewicht. Maar Moskou veranderde de plannen.

Daarom wilden in 2019 beide partners een aandeel van respectievelijk 35% en 11% naar de beurs brengen. Dat mislukte omdat er te weinig interesse was in de markt.

2 miljard euro

Volgens Reuters hebben beide aandeelhouders nu de banken JP Morgan en Rothschild gemandateerd om een overnemer te vinden voor GEFCO. Verschillende partijen zouden al zijn gecontacteerd. Het persagentschap zegt dat de waarde van de groep geschat wordt 2 miljard euro.

Het is opmerkelijk dat niet alleen RSZ maar ook Stellantis zijn participatie zou willen verkopen. De nieuwe automobielgroep – ontstaan uit de fusie tussen PSA en Fiat Chrysler – vertegenwoordigt ongeveer de helft van de omzet van GEFCO. Maar de uitdagingen voor de automotivesector zijn zo groot – onder meer door de transitie naar elektrische voertuigen – dat een verkoop van de aandelen in de logistieke groep voor extra middelen zou zorgen.

Getroffen door corona

GEFCO kreeg vorig jaar flinke klappen omdat de coronacrisis de autoverkoop met ruim 20% deed kelderen. De omzet zakte met bijna 20% tot 3,8 miljard euro en de bedrijfswinst (ebit) met 32% tot 140 miljoen. Dit jaar wordt een omzet van 4,4 miljard en een ebit van 345 miljoen vooropgesteld.

Vaak wordt GEFCO met autologistiek geassocieerd, maar die activiteit is al lang niet meer de belangrijkste, leert ons het jaarrapport voor 2020: Finished Vehicles Logistics was goed voor 1,5 miljard euro omzet (-22%). De belangrijkste tak was landtransport en contractlogistiek met 1,8 miljard (-19%). De tak freight forwarding – 340 miljoen omzet – was de enige met een bescheiden groei: +1,6%. De kleinste tak is Industrial Services (onder meer assemblage) met 91 miljoen (-12%).

Grote speler autologistiek België

GEFCO Benelux heeft zijn hoofdkantoor in het Henegouwse Ghislenghien. In België en Nederland is de groep actief in de autologistiek (700.000 m² verharde oppervlakte voor voertuigenstockage en 450.000 vervoerde voertuigen per jaar), het wegvervoer (groepage en volle vrachten, met in totaal 205.500 zendingen per jaar), warehousing (25.000 m²) en expeditie- en douanediensten.

In België is Ghislenghien de grootste vestiging met 400.000 m² of 13.000 autoplaatsen voor autologistiek (foto). Voor die activiteit is er ook een vestiging in Zeebrugge (in samenwerking met ICO). Het is het grootste inlandplatform in de sector in ons land. Ter vergelijking: Group CAT heeft in Seneffe 180.000 m² met een capaciteit van 9.000 voertuigen en Hödlmayr 132.000 m² in Tongeren met een capaciteit van 5.000 voertuigen. Daarnaast beschikt het bedrijf over een groot crossdockcenter voor wegvervoergroepage in Eigenbrakel (Braine l’Alleud) en een expeditiekantoor in Antwerpen. In ons land zijn er geen activiteiten van contractlogistiek, maar wel in Nederland.

Philippe Van Dooren