(Flowsmagazine) E-fulfilment in havens: geen gek idee

Nieuws, Logistiek
Bart Timperman
Loghidden City Katoen Natie in Kallo
Loghidden City Katoen Natie in Kallo © Arcade Engineering

In het magazine kijken we naar de toekomst van onze havens. Belangrijke vraag in dat toekomstbeeld is die naar de mogelijkheden om in de havens mee de vruchten te plukken van de boomende e-commerce. E-fulfilmentactiviteit heeft er duidelijk een plek.

Is er een rol weggelegd voor de Vlaamse havens in de ontwikkeling van e-fulfilmentactiviteiten? Het antwoord is verrassend genoeg: ja. En die rol is veel groter dan men denkt. Alle drie de havens – van Antwerpen, Gent en Zeebrugge – hebben hun troeven, al zijn ze niet altijd dezelfde.

In de haven van Antwerpen is Katoen Natie al jaren een grote speler op het gebied van e-fulfilment. En dat weten velen niet. Want terwijl Fernand Huts nogal eens de publiciteit opzoekt, blijft het bedrijf zelf zeer discreet. “Op Loghidden City in Kallo zijn we met e-fulfilment actief voor meerdere bedrijven. We doen de e-commercelogistiek voor onder meer de webwinkel voor dierbenodigdheden Zooplus, de doe-het-zelfketen Gamma, de textielsupers Zeeman en de Britse meubelwebwinkel Made.com”, zegt Lorenz Hertoghs, head of Business Line E-commerce bij Katoen Natie.

Ligging Antwerpen interessant

“De aanwezigheid in de haven speelt hierbij maar deels een rol. De haven is een troef voor bijvoorbeeld meubels die per container uit China worden ingevoerd. Maar het is vooral de geografische ligging die interessant is: van hieruit bestrijk je gemakkelijk de belangrijkste markten in Europa”, voegt hij toe.

Volgens Hertoghs kan die activiteit nog groeien. “We hebben nog grondreserves in Kallo om uit te breiden.”

Terreinen e-commerce in Gent

De vraag is of ook andere spelers e-commerceactiviteiten in de haven kunnen ontplooien. De beschikbare terreinen zijn schaars en e-commerce vraagt vaak XXL-magazijnen. Op dat vlak heeft het Gentse deel van North Sea Port alvast een troef. Twee zones zijn er in ontwikkeling en die zijn voor e-commerce uiterst geschikt: nabij het Kluizendok en Rieme-Noord.

Beide zijn trouwens al ontdekt door de e-commercesector. In Rieme heeft Bleckmann een e-fulfilmentcenter voor onder meer de Britse fitnesskledijproducent Gymshark. Het is 25.000 m² groot, met de mogelijkheid om te verdubbelen. Daarnaast bouwt Heylen Warehouses de Ghent Logistic Campus. Dat complex van op termijn 145.000 m² zal meerdere gebruikers huisvesten. Een van de eerste wordt medio 2021 de retailgroep Connect+. Samen met Bleckmann zal die groep haar omnichannellogistiek voor Selexion, Exellent, Expert, CompuDeals en Connect Pro in een distributiecentrum (DC) uitbaten.

Naast het Kluizendok bouwt WDP een mega-DC voor de Legio Groep, die er de omnichannelactiviteiten van Overstock Home en Overstock Garden (meubels) en X2O (badkamers) onderbrengt. Het XXL-magazijn zal maar liefst 150.000 m² groot zijn.

Op beide zones zijn nog terreinen beschikbaar. “Naast het Kluizendok is nog zo’n 70 à 80 ha vrij. Op Rieme-Noord hebben we nog een paar blokken van in totaal 25 ha ter beschikking, die we over vijf jaar met 15 ha kunnen uitbreiden”, zegt Daan Schalck, CEO van North Sea Port.

De vraag wordt volgens Schalck onder meer gestimuleerd door de grootte van de beschikbare gronden. Ook speelt de multimodale ontsluiting in het voordeel van North Sea Port. “Voor de aanvoer is dat niet onbelangrijk. De haven is met Antwerpen en Rotterdam via binnenvaartshuttles verbonden.”

Hij geeft toe dat Gent wat perifeer is gelegen, maar dat kan voor de afvoer ook een troef zijn. “Je bereikt de meeste delen van Europa zonder dat je met de congestie in Antwerpen wordt geconfronteerd. Ook Nederland kan via de Westerscheldetunnel congestievrij bediend worden.”

Tijd sparen vanuit Zeebrugge

Ook Zeebrugge zal een toenemende rol spelen op e-commercegebied, verwacht Patrick Hollenfeltz, CEO van ECDC Logistics uit Luik. Dat Chinees/Belgische bedrijf is een van de pioniers van de logistiek voor crossborder-e-commerce vanuit China. “Niet alle e-commercebestellingen worden vanuit China overgevlogen. Er worden ook zeer veel producten per schip aangevoerd, die groot of goedkoop zijn. De besteller is dan bereid om enkele weken te wachten”, zegt hij. “In januari 2021 hebben we 10.000 ton producten uit China ontvangen. Maar liefst 70% was maritieme invoer.”

“De meeste containers worden via Antwerpen ingevoerd. Ze gaan dan naar ons depot in Luik, waar de producten ingeklaard worden, uit de container gehaald en per vrachtwagen over Europa verdeeld. Met een eigen crossdockplatform in Zeebrugge willen we die stroom optimaliseren. We zochten aanvankelijk in Antwerpen, maar alles is er volzet”, zegt Hollenfeltz.

Het platform in Zeebrugge ging onlangs open. “De containers worden van Antwerpen naar Zeebrugge gebracht en niet meer naar Luik om er ingeklaard en gestript te worden. Dat betekent geen tijdverlies meer op de Antwerpse ring en de E313. En wanneer een container in Zeebrugge gelost wordt, is de afstand tot het crossdockcenter quasi nihil. Dat bespaart enorm veel tijd en transportkosten. Vanuit Zeebrugge vertrekken de goederen vlot naar hun bestemming. De Chinese webshops willen dat zodra hun goederen het schip verlaten, ze zo snel mogelijk tot bij de consument geraken.”

De aanwezigheid van COSCO en binnenkort van het logistiek platform van Lingang is volgens hem naar de toekomst toe een grote troef voor Zeebrugge. “Het is maar een kwestie van tijd: net als in Luik zal het in Zeebrugge heel snel gaan eens de Chinese webshops de haven en de logistieke zone hebben ontdekt”, zegt Hollenfeltz nog. “Wij hebben alvast naast ons crossdockplatform ruimte om ook fulfilment te ontwikkelen.”

Philippe Van Dooren

Interesse om dit artikel in printversie te lezen? U krijgt ons magazine op eenvoudig verzoek. Mail uw naam en adres naar marketing@flows.be en u krijgt het gratis toegestuurd.