Autonome MAN-truck slaagt voor praktijktest in haven Hamburg

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren
MAN Hamburg TruckPilot
MAN Hamburg TruckPilot © MAN Raetzke

Terminaluitbater HHLA en truckbouwer MAN hebben voor het eerst een autonome vrachtwagen ingezet in het normale verkeer op de Container Terminal Altenwerder in Hamburg. De truck reed naar en van de losplaats zonder dat de chauffeur moest ingrijpen.

Eind 2018 lanceerden HHLA en MAN het project ‘Hamburg TruckPilot’. Dat bestaat uit twee delen: het autonoom rijden tussen een logistieke hub en de haven van Hamburg over een afstand van 70 kilometer, en autonoom rijden op de containerterminal voor het lossen en het laden van de containers. De praktijktest voor dat laatste gebeurde eind mei, maar de resultaten werden pas nu openbaar gemaakt.

In het kader van de praktijktest – die twee dagen duurde – bracht het transportbedrijf Weets in opdracht van VW Group Logistics 40-voetcontainers van het Weets Logistic Center in Soltau naar Hamburg. Tijdens de ritten werden uitgebreid gegevens verzameld voor de volgende test: het automatisch rijden op het aanvoertraject op de A7. Bij het binnenrijden van de terminal van Altenwerder verhuisde de Weetsbestuurder naar de passagiersstoel en maakte hij plaats voor een veiligheidsbestuurder van MAN.

Die hield toezicht op de autonome rijfuncties en moest indien nodig ingrijpen en het stuur overnemen. Na de controlepoort accelereerde de prototypetruck tot 25 km/u op eigen kracht, naderde de overslagplaats en manoeuvreerde hij het containerchassis achteruit naar de toegewezen rijstrook. Na de afhandeling van de container keerde de vrachtwagen autonoom terug naar de controlepoort. De veiligheidschauffeur hoefde helemaal niet in te grijpen.

Mijlpaal

Volgens Sebastian Völl, projectmanager Automated Driving bij MAN Truck & Bus, was de test een beslissende stap in het TruckPilot-proefproject. “Dit is een belangrijke technologische mijlpaal in de richting van ‘hub-to-hub’-automatisering. Dankzij de verzamelde gegevens tijdens de aanvoerritten op de A7 kunnen in de toekomst nu ook de testritten buiten het afgesloten terrein plaatsvinden”, zegt hij.

Wanneer die testen zullen doorgaan, meldt MAN niet. Maar ze zouden op vrij korte termijn georganiseerd kunnen worden: de Duitse wetgever creëerde onlangs het basiskader voor het gebruik van autonome vrachtwagens in Duitsland. Die wet staat het gebruik van autonome voertuigsystemen in bepaalde werkgebieden toe. Op routes tussen logistieke knooppunten mogen trucks – onder technisch toezicht – autonoom rijden..

De projectpartners zullen de gedetailleerde resultaten van ‘Hamburg TruckPilot’ presenteren op het ITS World Congress in oktober 2021.

Philippe Van Dooren