ID Logistics opent in Willebroek e-commercemagazijn voor Carrefour

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren
E-commercemagazijn van Carrefour in Willebroek
E-commercemagazijn van Carrefour in Willebroek © Carrefour Belgium

In Willebroek is het halfautomatische magazijn voor de e-commercelogistiek voor voeding van Carrefour Belgium operationeel. Hiermee versterkt de Franse logistieke dienstverlener ID Logistics zijn aanwezigheid in België.

Het nieuwe distributiecentrum van van 8.350 m² aan de Victor Dumonlaan in Willebroek is gelegen in een voormalig magazijn van Distrilog. In oktober stond het nog volledig leeg, maar is inmiddels omgevormd tot een halfautomatische installatie voor orderverzameling. Het kan vijfduizend bestellingen per dag verwerken en verzenden in heel België.

Hoewel het nu al operationeel is, zal het naar verwachting pas tegen de tweede helft van 2021 op volle capaciteit draaien. In het distributiecentrum van Carrefour Belgium zal ID Logistics, die de uitbating op zich neemt, 16.000 referenties verwerken. Deze zijn droge, verse en diepvries voedingsproducten.

Eerst ‘click & collect’

De uitrol gebeurt gefaseerd. De eerste Carrefour-winkels die door het nieuwe distributiecentrum worden bediend, zijn de hypermarkten in Burcht, Schoten en Borsbeek. Op termijn zal het magazijn leveren aan alle winkels die ‘click & collect’ aanbieden en zal het ook instaan voor de leveringen aan huis. Het zal het hele Belgische grondgebied bestrijken. In eerste instantie – tegen oktober 2021 – worden 90 jobs gecreëerd. Tegen 2023 moeten het er 300 zijn.

Exponentiële groei

Carrefour Belgium verwacht een exponentiële groei van de e-commerce voor voeding in ons land. Door de lockdowns hebben veel consumenten de dienst leren kennen. Vooral oudere en/of minder mobiele mensen behoren tot de nieuwe klanten. “We hebben momenteel vijfduizend bestellingen per week, binnen anderhalf jaar hopen we dat het er vijfduizend per dag zijn”, zegt Aurélie Gerth, woordvoerster van Carrefour Belgium.

Carrefour kocht voor het DC gespecialiseerde software van het Canadese Food-X Technologies. Dat is gespecialiseerd in het beheer van online bestellingen in de voedingssector. De toepassing van de software in Willebroek is een proefproject. Als de implementatie aan de verwachtingen voldoet, zal Carrefour dit WMS/TMS-systeem ook in andere e-commercedistributiecentra in Europa toepassen.

Ook het pickingsysteem is vrij uniek. De bakken voor de voorbereiding van de bestellingen circuleren automatisch op een transportband en worden door de werknemers op verschillende punten gevuld. Daarna rollen ze naar de laadkade waar de bestel- en vrachtwagens worden geladen. Nadat de klant de bestelling heeft ontvangen, worden deze bakken naar het magazijn teruggebracht, waar ze gewassen en herbruikt worden.

Willebroek

Dat het distributiecentrum van Carrefour en ID Logistics in Willebroek is gevestigd, is geen toeval: de grootste vraag naar online bestellingen situeert zich in en rond Brussel en Antwerpen. Beide stedelijke gebieden zijn samen goed voor zo’n 60% van de vraag bij Carrefour.

Ook Delhaize heeft er in de omgeving – in Puurs – zijn distributiecentrum voor online bestellingen van voeding. Distrilog verzorgt die logistieke operaties.

Tweede vestiging

ID Logistics is in België geen al te bekende naam. Dit beursgenoteerde bedrijf is in de Benelux de jongste jaren vooral in Nederland gegroeid: op vijf jaar tijd kwamen er 7 magazijnen bij. Het beschikt in Willebroek, maar in een andere logistieke zone, al enkele jaren over een distributiecentrum voor Maxeda, de Nederlandse groep achter onder meer de Brico-keten. Dat is onlangs in alle discretie gerenoveerd en bijna volledig geautomatiseerd.

Volgens Bruno Verlinden, commercieel directeur van ID Logistics Benelux, is het een grote troef dat beide distributiecentra op tien minuten van elkaar liggen. “In het gebouw voor Maxeda werken 400 mensen. Dat het DC voor Carrefour dichtbij ligt, geeft meer schaal maar ook meer flexibiliteit. Wij hebben nu in Willebroek een ‘human resource pool’ waardoor we de pieken en dalen veel gemakkelijker kunnen absorberen.”

Philippe  Van Dooren