DSV Panalpina zou nu ook op DB Schenker azen

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren
Vrachtwagen DB Schenker
Vrachtwagen DB Schenker © DB Schenker

Verschillende logistieke groepen, waaronder DSV Panalpina, overwegen DB Schenker over te nemen. Dat meldt Manager Magazin. Er doen al een tijdje geruchten de ronde dat Deutsche Bahn haar logistieke tak wil verkopen om de schulden af te bouwen.

Het Duitse zakenmagazine zegt op basis van ‘bronnen in de sector’ dat Deutsche Bahn van plan is om haar dochteronderneming af te stoten na de nationale verkiezingen in september. Het stelt dat DB Schenker 8 tot 10 miljard euro waard is. Ter vergelijking: DSV Panalpina koopt de divisie Global Integrated Logistics van Agility voor 4,2 miljard dollar en betaalde de Deense groep twee jaar geleden 5,5 miljard dollar voor Panalpina.

Officieel staat DB Schenker niet in de etalage. Vier jaar geleden werd een beursgang overwogen maar het project werd afgeblazen. En twee jaar geleden gingen geruchten rond dat Deutsche Bahn alsnog naar de beurs zou trekken om de schuldenlast onder controle te krijgen. De groep ontkende dat toen. Inmiddels is de schuldenlast van de spoorwegmaatschappij door de gevolgen van de coronacris geëxplodeerd. Eind 2020 bedroeg ze maar liefst 27 miljard euro. De put is nu echt te groot. Een verkoop van DB Schenker (en van openbaar vervoermaatschappij Arriva) lijkt dus onafwendbaar.

8 à 10 miljard

Volgens Manager Magazin wekte dat de belangstelling van verschillende logistieke bedrijven waaronder DSV Panalpina. Het management van de Deense groep zou zelfs onderhandelingen zijn begonnen, waarbij een waardering van 8-10 miljard euro zou worden gehanteerd.

DB Schenker boekte vorig jaar een omzet van 17,6 miljard euro en een bedrijfswinst van 711 miljoen euro. Een bod van 8 miljard euro zou dus overeenkomen met 0,5 maal de omzet en 11,3 maal de bedrijfswinst.

Nieuwe nummer 1

Volgens Citigroup was DB Schenker in 2020 goed voor een luchtvrachtvolume van 1 miljoen ton, iets minder dan de 1,2 miljoen ton van DSV Panalpina. Hetzelfde geldt voor de zeevracht, waar de Duitse onderneming een volume van 2 miljoen teu haalde. De combinatie van de twee ondernemingen zou van DSV Panalpina de op een na grootste expediteur ter wereld maken in de segmenten lucht- en zeevervoer, na het Zwitserse Kuehne+Nagel, stelt de financiële groep.

Als men ook rekening houdt met het wegvervoer en de logistiek, zou de combinatie van de twee zelfs de wereldwijde nummer 1 opleveren. De Journal of Commerce publiceerde onlangs een top 20 van de 3PL’ers. DSV zou dan uitkomen op 41,1 miljard dollar omzet, ruim voor DHL (32,4 miljard) en Kuehne+Nagel (25,4 miljard).

Logica

Maar hoe waarschijnlijk is een bod van DSV op DB Schenker? Na de overname van Panalpina twee jaar geleden had de Duitse investeringsbank Berenberg gesteld dat DB Schenker wel eens de volgende prooi van de Deense groep zou kunnen zijn. Ze liet toen ook de namen Hellman en DACHSER vallen. Toen sloot ze niet uit dat DSV slechts voor de divisie landvervoer van DB Schenker zou gaan. Die is goed voor 40% van de omzet.

Die logica geldt nog steeds, omdat het Europese wegvervoer afstevent op capaciteitsproblemen, onder meer door het chauffeurstekort. DB Schenker heeft weinig eigen trekkers – en dus ook weinig chauffeurs – maar aan de andere kant heeft het bedrijf wel een zeer mooi Europees netwerk.

DSV zou evenwel nu kunnen gaan voor DB Schenker in zijn totaliteit. Tegenover anderhalf jaar geleden is de situatie veranderd: door de krapte in zee- en luchtvracht is ‘freight forwarding’ veel lucratiever geworden dan het wegvervoer. Dat bleek duidelijk uit de kwartaalcijfers van DSV.

Philippe Van Dooren