‘Big bang’ bij Brucargo: 75% vrachtvolumes digitaal verwerkt

Nieuws, Logistiek
Melanie De Vrieze
Met de Acceptance en Delivery-app krijgen chauffeurs van expediteurs onmiddellijk toegang tot informatie rond geboekte slots
Met de Acceptance en Delivery-app krijgen chauffeurs van expediteurs onmiddellijk toegang tot informatie rond geboekte slots © Nallian

Brussels Airport en Air Cargo Belgium zetten vanaf 1 juni een grote stap in de verdere digitalisering van de vrachtprocessen. Twaalf grondafhandelaars en expediteurs implementeren de Digital Green Lane, goed voor zo’n 75% van de vrachtvolumes. 

Via een Memorandum of Understanding (MoU) zijn acht expediteurs en vier grondafhandelaars overeengekomen om vanaf 1 juni de Digital Green Lane uit te rollen. Het gaat over APA, BDP International, DHL Global Forwarding, DSV, Expeditors, Geodis, Kuehne+Nagel, Nippon Express, Aviapartner, dnata, Swissport en WFS.  

“De voorbije jaren hebben we de bedrijven laten proeven van de applicaties. We zijn snel tot de conclusie gekomen dat er efficiëntie komt wanneer er voldoende kritische massa is”, legt David Bellon, voorzitter van Air Cargo Belgium, uit. “Door die MoU te ondertekenen, tonen de verschillende partijen dat ze er samen willen voor gaan. Het gaat niet louter over het gebruik van de applicaties, maar wat ze er als bedrijf kunnen uithalen: efficiëntie, kwaliteit en zichtbaarheid van de data.”

Papierloos en efficiënter

De Digital Green Lane is een gestandaardiseerd ophaal- en afleverproces tussen expediteurs en grondafhandelaars, ondersteund door de BRUcloud Landside Management-applicaties. Door het gebruik van digitale applicaties vermijden de betrokken bedrijven wachtrijen en optimaliseren ze hun capaciteits- en resourceplanning. Op die manier werken ze niet alleen papierloos en efficiënter, maar krijgen ze voorrang bij het ophalen of afleveren van vracht. De applicaties die dat alles mogelijk maken, zijn de Slot Booking App, de Freight Management App, de Acceptance and Delivery App en de Digital Desk App.

“Dankzij ons BRUcloud-platform versnellen we de digitalisering en maken we van papierloze processen de nieuwe standaard. Digitale transformatie is de kern van onze groeistrategie”, zegt Geert Aerts, director Cargo & Logistics van Brussels Airport. “Het verbetert de efficiëntie, veiligheid en compliance van onze bedrijfsprocessen, terwijl we onze duurzaamheidsdoelstellingen halen. Het feit dat deze twaalf bedrijven zich engageren voor de verdere uitrol van de Digital Green Lane, is een belangrijke stap voor onze luchthaven.”

Big bang

“We zijn trots op het engagement van de twaalf pioniers, die een duidelijke focus hebben op een gemeenschappelijke aanpak, ten voordele van de hele vrachtgemeenschap op Brussels Airport”, voegt Bellon toe. “Ze zijn ervan overtuigd dat samenwerking met de gemeenschap de enige manier is om vaart te winnen in de digitale transitie. Een volledig gedigitaliseerd proces verhoogt de efficiëntie en de zichtbaarheid van de vrachtstromen. Deze ’big bang’ is een cruciale eerste stap om de luchtvrachtindustrie te digitaliseren.”

Met de grootschalige uitrol op 1 juni zal al 75% van de vrachtvolumes digitaal verwerkt worden. Op 1 september kunnen nog meer bedrijven aansluiten op de Digital Green Lane. 

Breed en diep

“Deze realisatie is een mooi voorbeeld van wat ons een voorsprong geeft op andere luchthavens, door de eerste volledig digitale vrachtluchthavengemeenschap ter wereld te worden”, zegt Aerts. “We hebben die voorsprong altijd al gehad. We merken de laatste maanden dat veel luchthavens op de kar van de digitalisering springen en dat is alleen maar goed nieuws. Dat bewijst dat we een leidende rol hebben.”

“Dat andere luchthavens ook het digitale pad op gaan, is normaal. Het is de toekomst van onze industrie”, besluit Bellon. “Maar we differentiëren ons nog altijd door de breedte en de diepte van de applicaties van de Digital Green Lane.”

Melanie De Vrieze