Truckkartel verjaart op 1 juli: Febetra schakelt advocatenkantoor in

Nieuws, Logistiek
Yannick De Spiegeleir

Beroepsfederatie Febetra nam advocatenkantoor Hausfeld onder de arm om haar leden te helpen bij een schadeclaim tegen een kartel van truckconstructeurs. “Op 1 juli verjaart de zaak en is het te laat om een claim in te dienen”, stelt Febetra.

De Europese Commissie heeft in juli 2016 de vrachtwagenconstructeurs MAN, Daimler, IVECO, Renault, Volvo en Daf veroordeeld tot een gezamenlijke boete van 2,9 miljard euro wegens kartelvorming in de periode tussen 1997 en 2011. Ook Scania kreeg in 2017 uiteindelijk een boete opgelegd van 880 miljoen euro. Dat bedrijf maakte ook deel uit van het kartel. Door de illegale prijsafspraken betaalden vervoerders tussen 1977 en 2011 te veel voor hun vrachtwagens.

Buitenlandse federaties

De gerechtsprocedures zijn al even aan de gang, maar vervoerders kunnen nog wel een claim indienen. Al rest hen niet zoveel tijd meer. “De verjaring van de zaak is op 1 juli”, schetst Philippe Degraef van Febetra. Febetra neemt nu advocatenkantoor Hausfeld onder de arm. “We werkten ook al met hen samen in de zaak rond de terugvorderingen van de Duitse kilometerheffing LKW-Maut. Hausfeld bundelt de claims van verschillende buitenlandse zusterfederaties.”

Cashdeal

Concreet kunnen vervoerders kiezen tussen twee pistes. “Bij een cashdeal gebeurt de vordering onmiddellijk en bedraagt het bedrag 950 euro per truck. Die piste wordt onder meer bewandeld door zaakvoerders die op korte termijn hun zaak willen stopzetten”, aldus Degraef. Een tweede optie is een klassieke gerechtsprocedure. “In dat geval ligt het vorderingsbedrag niet vast: je kan met lege handen achterblijven, maar ook een hoger bedrag krijgen. De wachttijd zal sowieso langer zijn. Als de procedure zonder succes is, dienen vervoerders geen vergoeding te betalen volgens het principe ‘no cure, no pay’.”

Yannick De Spiegeleir