Eddie Stobart eerste huurder voor Genk Green Logistics (ex-Ford)

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren
Eerste gebouw op Genk Green Logistics
Eerste gebouw op Genk Green Logistics © Genk Green Logistics

Genk Green Logistics heeft zijn eerste huurder aangetrokken: Eddie Stobart Logistics Europe. Het Britse bedrijf – dat in Genk al actief is – neemt 25.000 m² in gebruik voor een bestaande klant. De nieuwe installaties dienen om uit te breiden.

Genk Green Logistics – een joint venture tussen vastgoedgroep Intervest en de Limburgse Group Machiels – ontwikkelt in zone B van de voormalige Ford-site een project dat op termijn 250.000 m² zal beslaan. De twee eerste units, samen goed voor circa 25.000 m² aan logistieke ruimte, zijn eind 2020 opgeleverd.

Voor deze twee units heeft Genk Green Logistics nu een huurovereenkomst gesloten met Eddie Stobart Logistics Europe voor een periode van drie jaar. De logistieke dienstverlener zal er vanaf juni zijn intrek nemen.

De Britse groep is al een tijd actief in Genk, waar het hoofdkwartier van Eddie Stobart Logistics Europe is gevestigd. Zij heeft er eerst activiteiten ontwikkeld in de autotransport- en logistiek, een van haar grote specialiteiten, en daarna in general cargo (met een crossdock) en contractlogistiek. Die laatste activiteit kreeg vorig jaar een forse boost. De divisie kreeg een aantal nieuwe contracten erbij, waaronder een met een groot sportartikelenbedrijf. Door de coronacrisis groeide diens e-commerce zodanig, dat het moest uitkijken naar externe magazijnen om bufferstocks aan te leggen. Het is een publiek geheim dat dat bedrijf Nike is.

Gedeeltelijke verschuiving

Voor deze klant nam Eddie Stobart in april vorig jaar 48.000 m² in gebruik in Genk Logistics, een groot logistiek complex aan de Slingerweg dat voordien door Ewals Cargo Care werd gebruikt. “Een gedeelte van die activiteit gaan we nu verschuiven naar Genk Green Logistics. Ze zal dus verdeeld worden over de magazijnen aan de Slingerweg en die in Genk Green Logistics”, zegt Raf Hustinx, managing director van Eddie Stobart Logistics Europe.

Beide gebouwen zijn aanpalend: ze worden alleen gescheiden door een spoorlijn. Overigens huurde Eddie Stobart al tijdelijk ruimte op de site Genk Green Logistics in het kader van haar Finished Vehicle Logistics-activiteiten.

Volgens Hustinx groeien ook de andere e-commerce-activiteiten. “Om deze klanten duurzaam te blijven ondersteunen, was de keuze voor de multimodaal ontsloten site van Genk Green Logistics snel gemaakt”, voegt hij eraan toe.

XXL gebouwen

Volgens Louis Machiels, voorzitter van de raad van bestuur van Group Machiels, zullen de troeven van het logistieke complex ook andere partijen overtuigen. “De commercialisering van het project loopt op volle toeren. Er zijn diverse gesprekken met meerdere geïnteresseerde nationale en internationale partijen aan de gang”, zegt hij. De site in Genk is een van de weinige in België geschikt voor de ontwikkeling van XXL logistieke gebouwen en die bovendien per binnenvaart en per spoor is ontsloten.

Philippe Van Dooren