DSV Panalpina wereldwijde nummer 3 met acquisitie Agility

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren
Agility
Agility © Agility

DSV Panalpina koopt de divisie Global Integrated Logistics van de Koeweitse groep Agility voor 4,2 miljard dollar. Hiermee groeit de omzet van de Deense groep met bijna een kwart tot 22 miljard dollar per jaar. Vooral Air & Sea krijgt een boost.

DSV maakte de afgelopen jaren reuzensprongen met de acquisitie van UTI Worldwide in 2015 en Panalpina in 2019. Die acquisities versterkten vooral de divisie lucht- en zeevracht van de groep. Nu maakt DSV weer een reuzensprong. Met de volumes van Agility erbij vervoert de groep 2,8 miljoen teu en 1,6 miljoen ton luchtvracht per jaar. Pour la petite histoire: toen sommige aandeelhouders van Panalpina zich tegen de overnameplannen van DSV weerden, zochten ze – tevergeefs – bescherming bij Agility door hen een alliantie voor stellen.

Global Integrated Logistics

Agility, met basis in Koeweit, bestaat uit twee stand-aloneonderdelen: Global Integrated Logistics (GIL) met activiteiten in de freight forwarding, de contractlogistiek en het wegvervoer wereldwijd; en Agility Logistics Parks, met vooral logistiek vastgoed voornamelijk in het Midden-Oosten, Afrika en Azië. Die laatste tak wordt niet verkocht.

GIL in Steenokkerzeel

GIL vertegenwoordigt een omzet van 4 miljard dollar (3,3 miljard euro) en een staff van 17.000 medewerkers. Dat brengt de omzet van DSV tot 22 miljard dollar (18,2 miljard euro, +23%). Het personeelsbestand van het bedrijf groeit tot 70.000 mensen. Naast Air & Sea – veruit de grootste tak van GIL – is het bedrijf actief in contractlogistiek met in totaal 1,4 miljoen m² magazijnen in vooral het Midden-Oosten en de regio Asia-Pacific (APAC). Er is ook een meer bescheiden activiteit in het wegvervoer, in Europa en het Midden-Oosten hoofdzakelijk. GIL is ook in België gevestigd, met een kantoor in Steenokkerzeel (Brussels Airport).

Agility – oorspronkelijk het Koeweitse staatsbedrijf Public Warehousing Cy – kende na de privatisering in 1997 een grote groei met verschillende acquisities in de VS (Geologistics), Europa (LEP en Cronat) en Azië (Trans-Link). Die gebeurden tijdens de grote wereldwijde consolidatiegolf begin jaren 2000. Zowel DSV als GIL zijn ‘asset light’, vermits de meeste fysieke middelen van Agility in de tak Logistics Parks zitten.

Concurrentieel voordeel

Volgens Jens Bjorn Andersen, CEO van DSV Panalpina, vult het netwerk van GIL dat van DSV perfect aan. “Door zijn sterke positie in het Midden-Oosten en de APAC-regio krijgen wij een uitstekende opportuniteit om de dienstverlening globaal te verbeteren”, zegt hij. Volgens hem geeft de focus op schaalvergroting een enorm concurrentieel voordeel in de expeditiesector.

Na DHL en K+N

DSV Panalpina wordt de derde grootste transportgroep ter wereld, na DHL Supply Chain & Global Forwarding en Kuehne+Nagel. De Deense groep springt over DB Schenker.

Beide partijen verwachten dat de deal in de loop van het derde kwartaal van 2021 definitief kan gesloten worden. Tot dan blijven ze apart opereren.

Philippe Van Dooren