Containertekort zet verhoudingen in logistieke keten op scherp

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren
Containertrucking
Containertrucking © Philippe Van Dooren

De expediteurs tillen zwaar aan de maatregelen die MSC Belgium nam om het containertekort aan te pakken. Zij vinden dat de maatregelen oneerlijke concurrentie inhouden. Ook de vervoerders spreken van marktverstoring door de rederijen.

Volgens Jef Hermans, voorzitter van de expediteursvereniging FORWARD Belgium, misbruiken reders het tekort aan containers die door de Suezcrisis verergerde, om markt naar zich toe te trekken. “MSC doet het in de openbaarheid, andere bedrijven zijn in hetzelfde bedje ziek, maar doen het ‘low profile’. Ze hanteren de Suezcrisis om bepaalde zaken door te drukken die oneerlijke concurrentie in zich houden”, zegt hij.

Gisteren raakte bekend dat MSC tijdelijk stopt met het hergebruik van lege containers via de platforms Avantida en Hakka. Daarnaast mogen ‘merchant hauliers’ (vervoerders die de expediteurs inzetten) in het hinterland geen  lege containers meer ophalen, maar de ‘carriage hauliers’ (vaste vervoerders die de rederijen zelf inzetten) wel. “Door de Suezcrisis verwachten we een enorm tekort aan leeggoed. Daarom nemen we het beheer ervan volledig in eigen handen”, zegt Marc Beerlandt, CEO MSC Belgium.

Carrier haulage bevoordelen

Volgens Hermans zetten die tijdelijke maatregelen een scheefgetrokken situatie op scherp. “De rederijen proberen al langer middelen te vinden om de verladers rechtstreeks te benaderen en carrier haulage te bevoordelen tegenover merchant haulage. Dat doen ze ook via de demurrage en de detention costs. Door het oponthoud en de wachttijden aan de terminals is de kans groot dat merchant hauliers die kosten moeten betalen. Maar aan de ‘carriers’ rekenen ze de kosten niet door. Ze misbruiken nu de Suezcrisis om onrechtmatig de stromen meer naar zich toe te trekken.”

Overleg

Daarom overlegt FORWARD Belgium momenteel met de verladers, de vervoerders en andere stakeholders om gemeenschappeljjk te reageren. “Niemand is bij deze situatie gebaat. De expediteurs lijden onder oneerlijke concurrentie. De verladers kunnen hun containers niet meer beladen zoals gepland. Ook de vervoerders zijn getroffen, want de re-use laat hen toe om hun transporten te optimaliseren. Om uit die situatie te geraken, zoeken we de dialoog op, in eerste instantie met de Antwerpse Scheepvaartvereniging ASV”, zegt Hermans nog.

Grenzen aftasten

Ook de vervoerders zijn ervan overtuigd dat het tekort aan containers door de reders misbruikt wordt om meer vervoer naar zich toe te trekken. “Een Antwerpse expeditieklant had vorige week bij mij geboekt om vandaag een CMA-container te gaan laden bij een grote verlader iets ten noorden van Parijs. Gewoonlijk halen wij een dag van tevoren die lege container uit. Mijn chauffeur stond gisteren bij Progeco met een geldige afspraak, maar kreeg de container niet mee. (…) Op die manier kan je toch geen vervoer meer organiseren en plannen? Bij ons gaat dit om één container, maar wat met grote exportbedrijven die hun volumes niet meer weg krijgen? Het gaat voorlopig om een beslissing die voor de komende twee of drie weken geldt, maar ik vraag me af of het niet de bedoeling is dat de verladers ineens naar de rederijen stappen en dat ze zouden smeken of hun vervoer in carrier haulage toch kan doorgaan? Ze tasten toch eens goed de grenzen af”, meldt een transporteur ons.

Breder machtsspel

“Momenteel laat bij mijn weten enkel MSC de re-use niet meer toe, maar ik ben ervan overtuigd dat de andere rederijen snel zullen volgen. Nu al krijgen we berichten dat als een expediteur een container boekt, hij te horen krijgt dat er geen ‘equipment’ voorhanden is. Zij willen de eigen carriers bevoordelen en beschermen hun vaste partners door de expediteurs en de merchant hauliers even buitenspel te zetten. De tijdelijke maatregelen zijn eigenlijk een onderdeel van een breder machtsspel”, zegt een andere containervervoerder.

Philippe Van Dooren