Brussels Airport krijgt rol in nieuw farmanetwerk CEVA Logistics

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren
CEVA Logistics
CEVA Logistics © CEVA Logistics

CEVA Logistics groepeert alle logistieke activiteiten in de gezondheidssector in één entiteit, FORPATIENTS. De groep zet een wereldwijd netwerk van 40 stations voor luchtvracht van temperatuurgevoelige farmaproducten op. Brussels Airport is er bij.

CEVA FORPATIENTS wordt een volwaardig ‘submerk’ waarin de verschillende diensten voor de healthcare- en farmasectoren worden samengebracht. “Het gaat inderdaad hoofdzakelijk om bestaande diensten en producten. Door ze onder één koepel te brengen, kunnen we ze een grotere ‘impuls’ geven. We benadrukken ook zo de focus op het feit dat we de bedrijven uit die sectoren end-to-end logistieke oplossingen aanbieden. Daarnaast stelt het ons ook in staat om de shift naar een meer ‘patient centric’ logistiek gemakkelijker te maken”, zegt de woordvoerder van CEVA Logistics.

Volgens CEVA stelt de bundeling van de verschillende logistieke oplossingen in FORPATIENTS de groep in staat om beter in te spelen op de nood aan kwaliteit, privacy en eisen op het gebied van compliancy, van picking tot levering.

Veertig stations

In het kader van de nieuwe opzet creëert CEVA Logistics een nieuw netwerk van veertig stations voor luchtvracht van temperatuurgevoelige farmaproducten. Dat moet tegen het einde van dit jaar al operationeel zijn. “Een deel van die platforms bestaat al, maar we zullen investeren in de uitbouw van de rest van het netwerk”, zegt de woorvoerder nog. “Het temperatuurgecontroleerde luchtvrachtstation in Brussel, dat al open en operationeel is, zal hierin een belangrijke rol spelen.”

Die stations zullen als regionale gateways voor farmaproducten dienen. Ze zullen maar liefst 1.450 ‘trade lanes’ wereldwijd bedienen. Sommige zullen ook andere diensten aanbieden, zoals contractlogistieke ondersteuning. CEVA zal ook investeren in nieuwe verpakkingen voor gekoelde medicijnen en in technologie voor een betere visibiliteit en monitoring doorheen de hele keten. De stations zullen worden verbonden met de vijftig warehouses voor farmaproducten waarover de groep al beschikt.

Meer medicijnen op maat

Dat CEVA Logistics de klemtoon legt op ‘patient centric’ logistiek, mag als marketing klinken, maar is het niet. In de farmasector is er niet alleen een grote groei in de vraag naar medicijnen die gekoeld bewaard en vervoerd moeten worden, maar ook naar medicijnen die op maat van de patiënt of kleine groepen patiënten aangemaakt worden.

Dat was trouwens een van de conclusies van het seminar ‘Challenges in pharma logistics” dat H.Essers vorig jaar net voor de coronacrisis organiseerde. Toen zei Andreas Gmür, head of Logistics bij Camelot Management Consultants, dat de komende jaren honderden gen- en celtherapieën op de markt komen, wat ingrijpende gevolgen zal hebben voor de logistiek. “Terwijl de ketens vandaag door de producten worden aangestuurd, zullen ze in de toekomst door de patiënt bepaald worden. Die uitdagingen zijn daarom ook opportuniteiten,” zo beklemtoonde hij toen.

Philippe Van Dooren